- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Ønsker myndighedsforbud mod mindre sædeafstand

Seks amerikanske senatorer er bekymrede over, om mindre flysæder og kortere afstand mellem dem kan forringe sikkerheden ombord, og derfor ønsker de et forbud, mens området undersøges.  

Flere amerikanske politikere har råbt vagt i gevær, da de har konstateret, at landets flyselskaber løbende har foretaget ændringer i størrelsen på sæderne og afstanden fra det ene til det næste, og de folkevalgte frygter, at det kan gå ud over sikkerheden ved en eventuel ulykke.

Anført af senator Chuck Schumer har gruppen, der består af seks senatorer fra Demokraterne, sendt en skrivelse til fungerende administrator Billy Nolen fra Federal Aviation Administration (FAA), der er landets civile luftfartsmyndigheder, hvori de gør opmærksom på emnet.

Ifølge senatorerne har flyselskaberne siden i hvert fald 1990’erne mindsket sædeafstanden fra 81 centimeter til 71 centimeter og bredden af flysæderne fra 48 centimeter til 41 centimeter.

Vil have øjeblikkeligt gældende forbud
I brevet til FAA-administratoren argumenterer senatorerne for, at der bør udstedes et myndighedsforbud mod at reducerer dimensionerne af sæderne yderligere, indtil det er blevet afdækket, hvorvidt det har en betydning for passagerernes sikkerhed.

”Vi opfordrer på det kraftigste FAA til at foretage en grundig gennemgang af de sikkerhedsrisici, der har at gøre med sædernes afstand, bredde og længde samt sikre sig, at der tages højde for alle dele af den amerikanske befolkning, deriblandt også børn, ældre medborgere og personer med handicap,” lyder det ifølge nyhedsbureauet Reuters.

”Yderligere opfordrer vi også FAA til med øjeblikkelig virkning at forbyde enhver mindskning af størrelsen, bredden eller afstanden mellem flysæderne, mængden af benplads samt bredden af mellemgangen, indtil der er truffet en endelig beslutning.”

Kan forringe flyselskabernes økonomi
I øjeblikket er der ingen lovgivning for størrelsen på flysæder i USA, men det er påkrævet, at selskaberne er i stand til at evakuere de ombordværende passagerer på 90 sekunder, såfremt det bliver nødvendigt. Flyselskabernes økonomi på en given flyvning vil dog ændre sig, hvis der kommer et krav om, at kabinerne skal konfigureres anderledes eller et antal sæder skal fjernes.

Brancheorganisationen Airlines for America, der blandt andet repræsenterer United Airlines, Delta Air Lines samt American Airlines, har da også sammen med luftfartens internationale brancheorganisation IATA bemærket, at man ikke mener, at FAA bør stille krav til sædestørrelsen, da myndighederne “har studeret sædestørrelserne omhyggeligt og konkluderet, at de nuværende dimensioner og konfigurationer er sikre”.

FAA har haft en undersøgelse af emnet i offentlig høring siden august i år og har modtaget over 25.000 kommentarer til materialet. Høringsfasen udløb den 1. november, og hvad myndighederne beslutter sig for, vil formentlig have en del at gøre med dette.


Relaterede artikler:

Igangsætter høring om størrelse på flysæder

Rekord: 459 sæder i Airbus A330

Minimumsgrænser for sædeafstand i USA