O’Leary: Tåbelige fagforeninger vil være eneste vindere

Danske pilot- og kabinepersonalejobs vil blive eksporteret ud af landet, hvis Ryanair må lukke sine danske baser som følge af blokader, påpeger Ryanairs topchef Michael O’Leary.

Fra onsdag den 15. juli vil Ryanair ikke længere have en base i Københavns Lufthavn. Selskabet vil stadig flyve på ruter mellem København og London Luton, Milano Bergamo, Dublin og Kaunas i Litauen. Men et fly, 10 piloter og 20-30 kabineansatte vil ikke længere være stationeret i Københavns Lufthavn.

For at omgå de blokader mod Ryanair i Københavns Lufthavn, som Arbejdsretten har givet grønt lys til at fagbevægelsen kan iværksætte, så lukker Ryanair basen og arbejdspladserne rykker ud af landet.

”Det vil betyde, at danske pilotjobs og kabinepersonalejobs vil blive eksporteret til et andet land. Ingen vinder ved det udover nogle tåbelige danske fagforeninger. Det betyder ingen reduktion i Ryanairs vækst i København, da vi sagtens kan vokse i København med fly baseret udenfor Danmark,” fastslår Michael O’Leary, øverste chef for Ryanair, overfor CHECK-IN.dk.

På et pressemøde fredag i sidste uge annoncerede Ryanair, at den eksisterende rute til Warszawa Modlin vil blive fløjet sidste gang den 14. juli og dagen efter erstattet af en rute til Kaunas i Litauen. Et fly fra Kaunas-basen vil så fremover flyve ind til København om morgenen, betjene ruterne til London Luton og Milano Bergamo, inden det vender tilbage til Kaunas om aftenen. Dublin-ruten bliver allerede i dag betjent med fly fra Dublin-basen.

Skøre danske fagforeninger
Tabet af danske arbejdspladser kan sagtens blive endnu større, påpeger Michael O’Leary.

”Når vi ankommer fra Kaunas kan vi have nogle skøre danske fagforeninger, der blokerer vores fly, fordi vi har en base i Billund. Hvis det sker, så er vi nødt til også at lukke basen i Billund,” siger Michael O’Leary.

Sagen er nemlig den, at fagbevægelsen ser på at lade en hovedkonflikt mod Ryanairs base i Billund Lufthavn koble sammen med en sympatikonflikt i Københavns Lufthavn. Når Ryanair fra den 15. juli ikke længere har en base i Københavns Lufthavn, så kan man nemlig ikke lave en hovedkonflikt her, som en sympatikonflikt kan hægtes op på. Men da lufthavnene i Billund og København ligger i samme land, så kan en hovedkonflikt i Billund godt kobles sammen med en sympatikonflikt i København.

Beskytte SAS
Så snart fagbevægelsen blot annoncerer, at det er hensigten, så vil Ryanair trækket stikket for basen i Billund.

”Dermed vil danske fagforeninger ikke have gjort andet end lykkedes at eksportere endnu flere danske jobs ud af landet. Men det virker som danske fagforeninger er besluttet på at ødelægge danske jobs, så de kan beskytte tabsgivende SAS,” siger Michael O’Leary.

Ryanairs topchef erklærede sig på pressemødet fredag parat til at mødes med Lizette Risgaard og forklare LO-næstformanden, hvordan tingene i hans optik hænger sammen.

Det var søndag ikke muligt for CHECK-IN.dk at få en kommentar fra Lizette Risgaard, næstformand for LO og LO’s talskvinde i Ryanair-sagen.

På pressemødet annoncerede Ryanair, at man til november planlægger at åbne to nye ruter fra København til Ednburgh og Bologna. Dermed kommer selskabet i løbet af efteråret op på at have i alt 14 ruter fra København. Ruter som alle sammen vil blive betjent med fly fra Kaunas, London Luton, Dublin og andre baselufthavne.

Efter Arbejdsrettens afgørelse holdt Ryanairs topchef, Michael O’Leary, fredag et pressemøde i København. Foto: Andreas Krog.

WordPress databasefejl: [Deadlock found when trying to get lock; try restarting transaction]
UPDATE `checkinwp_options` SET `option_value` = '1571117822' WHERE `option_name` = '_transient_timeout_11__2951165530'