Aflysninger koster millioner for flyselskaberne

De massive aflysninger af flyafgange har det første døgn kostet flyselskaberne flere hundrede millioner kroner. Strandede passagerer har krav på hotelophold, måltider og transport i henhold til EU-regler.

SAS måtte torsdag aflyse op 635 flyafgange. Et større antal passagerer blev samtidig tilbudt måltider og indkvartering, da de var strandet undervejs på rejsen uden mulighed for at komme videre.

Det koster flyselskaberne mange millioner kroner. Hvis man tager højde for mistede indtægter, de faste omkostninger samt ekstra omkostninger til strandede passagerer, vil det betyde et skønnet tab for SAS på op imod 120 mio. kroner pr. døgn, mens Norwegian formentlig får et tab på ca.30 mio. kr. pr. døgn.

Jacob Pedersen, der er analytiker i Sydbank mener dog, at tabet hos SAS er noget mindre. “Et strejkedøgn hos SAS koster mellem 20 og 30 mio. kr,“ siger han til Business.dk. Men et strejkedøgn vil typisk være et varslet stop af dele af driften. De sidste dages aflysninger er dog kommet bag på flyselskaberne, hvorfor driftstabet vurderes at være noget større end et strejkedøgn.

“Vi estimerer de daglige omkostninger til et sted mellem 9 og 10 mio. norske kroner. Dette er dog et meget groft estimat. Beløbet vil variere fra dag til dagafhængig af planlagt produktion, men hvor mange passasgerer som ønskerat booke om og hvor mange som ønsker refusion,“ siger Karl Peter Gombrii fra Norwegian til boarding.dk.

Flypassagerer, der hos SAS har fået annulleret en flyafgang, får naturligvis tilbudt fri ombooking af billetten eller fuld refundering, hvis dette ikke er muligt. For de passagerer der vælger at afbestille billetten førend en aflysning er en realitet, tilbyder SAS en fri ombooking inden 31. december 2010.

Hvis flyafgangen er blevet aflyst og passageren er strandet i en lufthavn undervejs på rejsen, skal SAS i henhold til EU-direktiv 261/2004 dække kundens udgifter til hotelophold, måltider samt eventuel transport mellem lufthavn og hotel.

Den helt ekstraordinære trafiksituation forårsaget af det islandske vulkanudbrud kommer særdeles ubelejligt for flyselskaberne. SAS kæmper i disse måneder en kamp for selskabets overlevelse, mens eksempelvis British Airways netop har været igennem to strejkeperioder, der kostede selskabet op imod 750 mio. kr.

Derfor må der i øjeblikket gå mange venlige tanker fra flyselskabernes direktionslokaler til vejrguderne. Et hurtigt skift i vejret, så aske-skyen kan spredes, vil uden tvivl blive modtaget med stor lettelse.