- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Opfordring til flyselskaber: Få styr på grøn markedsføring

Forbrugerombudsmanden er sammen med internationale kolleger kommet med en opfordring til verdens flyselskaber. De skal hæve niveauet for retvisende markedsføring om grønne tiltag, lyder det.

Flyselskaberne skal lægge sig i selen for at sikre, at deres markedsføring for grønne tiltag er retvisende, så forbrugerne kan gennemskue indsatsen for at nedbringe CO2-udledningen. Sådan lyder det fra Forbrugerombudsmanden og det internationale netværk af forbrugerbeskyttende myndigheder, ICPEN.

I et fælles brev fra ICPEN-myndigheder opfordres luftfartsbranchen til at hæve niveauet for markedsføring med grønne udsagn, så forbrugerne kan foretage et informeret valg af flyselskab, når de ønsker at flyve. Det oplyser Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

I pressemeddelelsen påpeger den statslige forbrugervagthund, at flybranchen årligt står for omkring tre procent af verdens samlede CO2-udledning fra menneskelige aktiviteter. Hensigten med brevet er derfor at give forbrugere bedre mulighed for at gennemskue, hvilke flyselskaber der gør mest for at nedbringe deres CO2-udledning ved hjælp af innovation og investering i teknologi.

Mange lande står bag opfordring
Brevet, som kan læses i sin fulde længde her, er ud over Forbrugerombudsmanden også underskrevet af forbrugermyndigheder fra flere verdensdele. Det gælder blandt andet myndigheder fra Colombia, Chile, flere europæiske lande, Fiji, New Zealand og fællesmarkedet for det østlige og sydlige Afrika (COMESA, red.).

Blandt andet opfordrer Forbrugerombudsmanden og de andre landes søstermyndigheder flybranchen til at tage en række forholdsregler.

Det drejer sig om at sørge for, at alle påstande er korrekte, klare og præcise, undgå at benytte vage og generelle udsagn og kun at komme med miljøpåstande, hvis de er tilstrækkeligt dokumenterede. Flyselskaberne skal blandt andet også fokusere på konkrete tiltag, som allerede er gennemført eller i gang, i stedet for at markedsføre sig med løfter om fremtiden.

Klage førte til politianmeldelse af stort selskab
Forbrugerombudsmanden oplyser, at man tidligere har modtaget klager over flybranchen. Senest udløste det i januar, at Forbrugerombudsmanden politianmeldte KLM for at have overtrådt vildledningsforbuddet i markedsføringsloven i en radioreklame, som blev bragt i 2023.

I reklamen oplyste en mor til sit barn, at KLM ”tager et stort skridt mod at rejse lidt mere bæredygtigt,” fordi bæredygtigt flybrændstof (SAF, red.) indgik i billetten, og at forbrugerne kunne tilkøbe mere SAF for at accelerere den grønne udvikling.

Her mente Forbrugerombudsmanden altså, at reklamen gav forbrugerne et indtryk af, at det medfører flere klima- og miljømæssige fordele at flyve med KLM, end det faktisk gør. Sagen er endnu ikke afgjort.

Et vigtigt fokusområde
Sagen mod KLM er ikke den eneste i Europa. I 2023 indgav den europæiske forbrugerbeskyttelsesorganisation, BEUC, en klage til de forbrugerbeskyttende myndigheder i Europa (CPC-netværket) over 17 flyselskabers markedsføring med klimaudsagn. Også disse sager er fortsat under behandling i CPC-netværket.

Forbrugerombudsmanden understreger, at greenwashing er et særskilt og vigtigt fokusområde. I efteråret 2024 offentliggjorde man nye anbefalinger til markedsføring med udsagn om klima, miljø og bæredygtighed til virksomheder.

”Det skal være muligt for forbrugerne at navigere i klimaudsagn fra flybranchen. Det er en branche, der udleder meget CO2, og derfor er det vigtigt, at markedsføringen er transparent, afbalanceret og korrekt. Med denne fælles opfordring ønsker vi at understøtte, at forbrugerne kan vælge flyselskab på et oplyst og ikke-vildledende grundlag,” siger forbrugerombudsmand Torben Jensen.

 

Relaterede artikler:

Forbrugerrådet om SAS: Vildledning i den grove ende

KLM politianmeldt af Forbrugerombudsmanden

Aarhus Airport opkrævede ulovlige gebyrer