Forbrugerombudsmanden har politianmeldt det hollandske flyselskab KLM for at bruge vildledende udsagn i en radioreklame fra 2023 om bæredygtigheden af selskabets flyvninger.
I 2023 anvendte KLM en reklame i radioen, hvor der indgik en samtale omkring bæredygtighed af flyselskabets flyvninger.
Stemme 1 sagde: ”Mor, hvornår er vi der”, hvorefter Stemme 2 svarede: ”Lige om lidt, min skat”. Den første stemme sagde så: ”Men hvor langt er der endnu? Jeg vil være der nu!”
Herefter meldte Stemme 3 sig på banen med følgende replik: ”Der er lidt vej endnu, men nu tager vi hos KLM et stort skridt mod at rejse lidt mere bæredygtigt. Nu indgår der nemlig en del bæredygtigt flybrændstof i alle vore billetter. Hvis du vil flyve mere bæredygtigt og accelerere udviklingen, kan du vælge at tilkøbe mere, når du booker din billet. Læs mere på klm.dk,” lød det.
Nu har Forbrugerombudsmanden imidlertid valgt at politianmelde KLM for denne radioreklame, fremgår det af en pressemeddelelse. Årsagen er, at flyselskabet har anvendt udsagn om bæredygtighed, der ifølge Forbrugerombudsmanden var vildledende.
Én procents iblanding er ’ikke meget’
Ifølge Forbrugerombudsmanden var eksempelvis udsagn om, at KLM tager ”et stort skridt mod at rejse lidt mere bæredygtigt” med til at give forbrugerne et indtryk af, det gav større klimamæssige fordele at flyve med KLM, end det reelt gjorde.
Udsagnene var ifølge Forbrugerombudsmanden blandt andet vildledende, fordi forbrugerne fik oplyst, at KLM har ”taget et stort skridt” mod mere bæredygtige flyvninger, selv om flyselskabet blot iblander én procent bæredygtigt flybrændstof i tankene til dets flyvninger.
Forbrugerombudsmanden mener, at forbrugerne forventer en større positiv indvirkning på klimaet, når et produkt markedsføres som mere bæredygtigt, end hvad virkeligheden var med tilføjelsen af den ene procent bæredygtigt flybrændstof på flyvningerne i 2023 og 2024.
Virksomheder må ikke bruge urigtige eller vildledende oplysninger, lyder det blandt andet i markedsføringsloven.
Kan udstedes bøde
Der kan udstedes bøde til en virksomhed, hvis dens forbrugere ender med at købe en vare, som de ikke ville have købt, hvis de havde kendt den fulde historie.
”Markedsføring af de tiltag, som virksomhederne iværksætter for at begrænse deres miljøpåvirkning, er vigtig information for forbrugerne. Oplysningerne skal derfor være korrekte og må ikke give forbrugerne et indtryk af, at virksomheders tiltag er mere vidtgående, end de er, og har en større effekt, end der er belæg for. I modsat fald er det vildledende markedsføring og strafbart,” siger forbrugerombudsmand Torben Jensen.
Af markedsføringsloven fremgår det blandt andet også, at virksomheder skal ’kunne dokumentere rigtigheden af oplysninger om faktiske forhold’.
At vildlede om klima- og miljømæssige aktiviteter og produkter i markedsføringsmateriale kendes også som såkaldt greenwashing.
Relaterede artikler:
KLM dømt for vildledende grøn markedsføring