Hvis briterne på torsdag stemmer for at melde Storbritannien ud af EU, så kan det betyde, at flere britiske flyselskaber udflager til et andet europæisk land.
Det meste af Europa holder vejret forud for den britiske såkaldte Brexit-afstemning på torsdag, hvor de britiske vælgere skal tage stilling til om de fortsat ønsker at være en del af EU. Lige nu viser meningsmålingerne et lille flertal for at forlade EU. Bliver det også det endelige resultat, når stemmerne er talt op sent torsdag aften, så kan det få stor betydning for britisk luftfart.
Storbritannien vil i så fald nemlig ikke længere være en del af det fælleseuropæiske luftfartsområde, European Common Aviation Area (ECAA). Derfor har det britiske lavprisselskab easyJet en plan i skuffen om at flytte en stor del af sine mere end 200 fly fra selskabets nuværende britiske driftstilladelse til en ny driftstilladelse i et andet europæisk land.
Kilder fortæller til britiske medier, at easyJet også overvejer at flytte mange af flyene over på selskabets schweiziske driftstilladelse, hvor easyJet allerede har i alt 23 Airbus-fly. Schweiz er ikke en del af EU, men har tilsluttet sig ECAA-aftalen.
Hos easyJets store konkurrent, irske Ryanair, risikerer man at stå i den modsatte situation. Selskabet sidder på knap otte procent af indenrigstrafikken i Storbritannien. Hvis man fortsat ønsker at flyve indenrigs i et kommende EU-frit Storbritannien, så vil det kræve en britisk driftstilladelse og ikke blot den irske, som Ryanair opererer over hele Europa på i dag.
Åbne nye baser
Det britiske langdistanceflyselskab Virgin Atlantic har erklæret sig parat til at åbne helt nye baser og ruter fra europæiske storbyer i lande, som stadig er en del af EU, hvis Storbritannien forlader fællesskabet. I dag er London Heathrow Virgin Atlantics primære base og selskabet flyver i Europa kun fra Storbritannien. Men med en britisk exit forudser Virgin Atlantics direktør, Craig Kreeger, at London i fremtiden ikke længere vil være Europas førende økonomiske knudepunkt. Det vil betyde et fald i især forretningsrejsende.
Desuden frygter Craig Kreeger, at det britiske pund vil blive svækket over for dollaren. Og da flybenzin afregnes i dollars, så vil det betyde øgede udgifter for de britiske flyselskaber.
Hos Storbritanniens suverænt største flyselskab, British Airways, deler man ikke konkurrenternes frygt.
Ikke krav på kompensation
På forbrugerfronten har flere engelske medier skrevet om hvordan et britisk EU-exit kan få stor betydning for britiske flyrejsendes muligheder for at få kompensation i forbindelse med aflyste eller forsinkede flyafgange. Uden et EU-medlemsskab vil Storbritannien nemlig ikke være omfattet af EU-forordning 261 om kompensation. Dermed kan briterne ikke gøre krav på kompensation hos europæiske flyselskaber.
Relaterede artikler: