Parkering og shopping skæpper i kassen hos CPH

Københavns Lufthavne A/S (CPH) havde et driftsoverskud på næsten 1 milliard kroner i årets første 9 måneder, men det er langt fra skabt på selve luftfarten. Næsten 3 ud af 4 overskudskroner kommer via indtægter fra parkering og lufthavnens shopping-center.

Man kunne måske mene, at den primære opgave for en lufthavn er atbetjene luftfartsselskaberne og at de primære indtægter derfor også ville komme herfra.

Men ligesom luftfartselskaberne i stadig højere grad tjener pengene på meget andet end selve flybilletten, så gælder den forretningsstrategi også for Københavns Lufthavne A/S.

Den børsnoterede danske lufthavn har netop offentliggjort regnskab for årets første ni måneder, og her viser det sig tydeligt, at Københavns Lufthavne så langt fraklarer sigpå sine aeronautiske aktiviteter.

Derimod er lufthavnens shoppingcenter og parkering en helt essentiel del af forretningen og ikke mindst overskuddet.

27 procent af overskud fra flytrafik

Omsætningen i Københavns Lufthavne A/S i de første tre kvartaler af 2011 steg med 2,1 % til 2.512 millioner kroner og resultatet før skat og renter blev på 955 millioner kroner.

Heraf udfgjorde den såkaldte trafikomsætning, der primært består af startafgifter, passageragifter, securityafgifter samt handling og opholdsafgifter, i alt 1.392 millioner kroner eller omkring 55 % af lufthavnens samlede omsætning i årets første 9 måneder.

Resultatet af dette segment var et overskud på 260 millioner før renter og skat. Dermed hentede lufthavnen blot 27 % af sit overskud fra selve trafikken i lufthavnen.

Det bedste forretning for lufthavnen ligger derimod i det såkaldt kommercielle segment, der især omfatter koncessionsindtægter fra lufthavnens shoppingcenter, omsætning fra parkering samt lejeindtægter.

Den kommercielle segment havde et overskud før renter og skat i årets første 3 kvartaler på 689 millioner kroner. Dermed kommer hele 72 % af lufthavnens samlede overskud fra det kommercielle segment, hvorimod den egentlige luftfartstrafik kun bidrager med omkring hver fjerde overskudskrone.

Og lufthavnen investerer i fortsat vækst for shoppingaktiviteterne.

”I 3. kvartal har vi åbnet forretninger med Ilse Jakobsen og Marimekko samt to Illums Bolighus’ julestuer, og de er med til at sikre, at Københavns Lufthavns shoppingcenter fortsætter udrulningen af den nye strategi med større prisdifferentiering, der blev indledt i 2010, hvilket betyder, at vi har budt velkommen til en række stærke danske og internationale brands i en anden priskategori,”siger Thomas Woldbye, der er administrerende direktør i Københavns Lufthavne A/S.

Alene i 3. kvartal steg koncessionsindtægterne i shoppingcentret med 13,5 % mens parkeringsomsætningen steg med næsten 10 %.