Passagerafgift vil kunne kvæle Ryanair-ekspansion

Der vil stå Ryanair på 19 ud af Billund Lufthavns foreløbigt 37 ruter i sommertrafikprogrammet 2012. Dermed vil Ryanairs passagerer udgøre op imod halvdelen af lufthavnens udenrigsrutepassagerer. Men Ryanair er klar til at reducere, hvis en dansk passagerafgift bliver indført.

Billund Lufthavn kunne tirsdag skrive sig ind i luftfartshistorien som Ryanairs kommende 48. base i Europa.

Med stationeringen af 2 basefly med besætninger i Billund Lufthavn øger Ryanair samtidig ruteudbuddet fra de nuværende 14 ruter i sommertrafikprogrammet til i alt19 ruter. Det bliver den græske ø Korfu samt byerne Carcasonne i Frankrig, Krakow i Polen, Venedig-Treviso i Italien samt Zadar i Kroatien, der bliver destinationer i Ryanairs danske ruteudvidelse.

Og ifølge Ryanairs topchef Michael O´Leary er der mere på vej. “Vi forventer omkring 1 million passagerer i Billund i løbet af et par år, og i løbet af fem til seks år, vil der formentlig være omkring 2 millioner Ryanair-passagerer i Billund Lufthavn.“

Han afslørede samtidig, at Billund Lufthavn var blevet valgt som baselufthavn blandt 21 mulige kandidater i Europa. Et valg som givetvis har betydet, at Billund Lufthavn har været nødt til at imødekomme en række krav fra Ryanair, såvel økonomiske som operationelle.

Ryanair har også en lang tradition med flyvninger til Aarhus Lufthavn, men ikke nok til at kunne opnå status som baselufthavn, selvom lufthavnen ligger tættere på Danmarks næststørste by og urbane befolkningsområde.

“Aarhus Lufthavn har ifølge vores opfattelse ikke de fysiske faciliteter til at kunne rumme den ekspansion, som vi forventer i de kommende år. Det findes i stedet i Billund Lufthavn,“ fortæller Michael O´Leary til CHECK-IN.dk.

Derimod vil Michael O´Leary ikke udelukke, at Ryanair på et tidspunkt kan etablere sig i Københavns Lufthavn. Men så længe lufthavnen ifølge hans opfattelse beskytter interesserne hos SAS, ser han ingen mulighed.

“På lang sigt ser jeg en mulighed for Ryanair i Københavns Lufthavn. Men Københavns Lufthavn har mere brug for os, end vi har brug for dem,“ mener Michael O´Leary.

Passagerafgift kan blive en trussel

Ryanair-topchefen er dog tydelig omkring selskabets planer, såfremt regeringen på et tidspunkt vil kunne samle et flertal for indførelse af den passagerafgift, som indgik i Socialdemokraterne og Socialistisk Folkepartis fælles valgprogram.

“Vi vil ikke spekulere i, hvad der måtte kunne ske i fremtiden. Men Ryanair vil reagere ved at reducere antallet af ruter i Danmark, såfremt en passagerafgift indføres. Det er netop sket i Letland, hvor vi har valgt at fjerne 40 procent af kapaciteten.“

Dermed kan Billund Lufthavns fremtidsdrømme med Ryanair i et vist omfang blive afhængig af regeringens miljøpolitik. Det kan derfor vise sig at være en risikabel satsning, når Ryanairs massive tilstedeværelse i Billund Lufthavn samtidig kan afholde andre konkurrerende operatører fra at tilvælge den vestdanske lufthavn.

Men indtil videre kan Billund Lufthavn glæde sig over, at Ryanairs baseindtog øger antallet af årlige udenrigsrutepassagerer fra de nuværende 1,6 millioner til ca. 1,85 millioner. Dermed vil op imod hver anden udenrigsrutepassagerer gennem terminalen i Billund rejse til lavpris med Ryanair.