Kaptajnsuniform (Arkivfoto: Olino Uniforms)

Passiv pilot havde indtaget psykedeliske svampe

Den passive pilot, der i søndags forsøgte at slukke motorerne på et Alaska-fly, led af et nervøst sammenbrud og havde taget psykedeliske svampe to dage inden, viser retsdokumenter fra sagen.

Det kunne være gået grusomt galt, hvis ikke det var for to opmærksomme piloter, der nåede at få stoppet en tilspidset situation.

Der er tale om hændelsen søndag 22. oktober med et Embraer E175-fly fra Alaska Airlines-datterselskabet Hosizon Air, der måtte omdirigeres til Portland som følge af en hændelse i cockpittet. En pilot ved navn Joseph Emerson, der ikke var på arbejde, sad på det såkaldt jumpseat, da han pludselig forsøgte at slukke flyets motorer.

Flyet, der var af sted på rute AS2059 fra Everett til San Francisco, landede i Portland uden yderligere hændelser, og den 44-årige mand blev efterfølgende anholdt af politiet.

Tirsdag kom det frem, at Joseph Emerson led af et nervøst sammenbrud, havde taget psykedeliske svampe to dage før hændelsen samt at han ikke havde sovet i 40 timer. Det viser retsdokumenter ifølge nyhedsbureauet Reuters.

Nægter sig skyldig i alvorlige anklager
Joseph Emerson, der arbejder for Alaska Airlines, blev tirsdag anklaget i Oregon State Court for 83 tilfælde af drabsforsøg – én for hver person om bord på Embraer-flyet ud over ham selv. Herudover en enkelt anklage for at bringe et fly i fare. Han nægtede sig skyldig i anklagerne og er indtil videre varetægtsfængslet, skriver Reuters.

Alaska Airlines oplyser, at Joseph Emerson ikke tidligere har gjort sig negativt bemærket hos flyselskabet, hvor han har været kaptajn siden 2019 – og pilot hos koncernen siden 2001. Og lederen af en flyveklub i Californien, som mistænkte tidligere tilhørte, husker ham som en omhyggelig og mild familiefar.

Ikke desto mindre var Joseph Emerson som forandret på søndagens flyvning, og forud havde således været en svær tid for ham. Efter anholdelsen skal han have fortalt politiet, at han led af en mental krise og havde kæmpet med depression i de sidste seks måneder. 48 timer før flyvningen havde han for første gang indtaget psykedeliske svampe.

Alaska Air Group oplyste tirsdag i en erklæring, at medarbejderne på intet tidspunkt under check-in eller boardingprocessen havde observeret nogle forandringer, der ville have fået dem til at stoppe Joseph Emerson i at stige om bord på flyet.

”Jeg er ikke okay”
På baggrund af efterforskernes materiale oplyser Reuters også, hvad der konkret skete ved Joseph Emersons ageren i cockpittet. Flyets to piloter har fortalt efterforskerne, at Emerson på rolig vis var begyndt at småsnakke med dem, inden han pludselig smed sit headset gennem cockpittet og sagde: ”Jeg er ikke okay”.

Derefter tog han fat i to rødfarvede håndtag for motorernes brandslukningssystem og trak dem nedad. Der opstod slagsmål, og en af piloterne tog fat i Emersons håndled for at forhindre ham i at hive håndtagene helt ned. Den anden pilot erklærede straks en nødsituation. Emerson faldt til ro igen og forlod cockpittet.

Joseph Emerson har ifølge erklæringer over for politiet forklaret, at han trak i håndtagene, da han følte, at han prøvede at vågne fra en drøm. Efter at have forladt cockpittet blev han eskorteret ned bagerst i flyet og anbragt på et af de kabineansattes sæder. Han fik håndjern på efter at have sagt til personalet: ”I er nødt til at lægge mig i håndjern lige nu, ellers bliver det slemt”.

Mens han var passiviseret med håndjern, skal han også have forsøgt at få fat i et håndtag til en nødudgang, viser retsdokumenter. En kabineansat stoppede ham ved at placere sine hænder over hans og indlede en samtale for at distrahere ham.

 

Relaterede artikler:

Det skete der om bord på Alaska Airlines 2059

Hård landing pressede landingsstel op gennem vingen

Vil udvikle verdens største nul-emission fly