- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Piloter håndterer kollisionsadvarsler forkert

En ny rapport fra Eurocontrol viser, at næsten to tredjedele af piloter håndterer kollisionsadvarsler forkert. Internationale fagforeninger for piloter og flyveledere har reageret prompte.

Når to fly er på mulig kollisionskurs i luften, kommer der en advarsel fra det såkaldte TCAS-system (Traffic Collision Avoidance System). Nu viser det sig, at en lang række piloter laver fejl i forbindelse med kollisionsadvarslerne.

Eurocontrol, der overordnet styrer lufttrafiktjenesten i Europa, har udgivet en ny rapport, der viser, at kun 38 procent af piloterne fulgte den rigtige procedure, da de blev underrettet af TCAS-systemet om en potentiel fare for at kollidere med et andet fly. Undersøgelsen fra Eurocontrol bygger på 1.184 sager – primært fra det centrale Europa – gennem de sidste 12 måneder.

Det er påkrævet for alle passagerfly at have installeret TCAS-systemet, der gennem årene har reduceret risikoen markant for, at fly kolliderer med hinanden under flyvning. Systemet kommunikerer med systemet på andre fly, og hvis der opstår en farlig situation, beder det piloterne om enten at stige eller gå ned i højde.

Kræver mere træning af piloter
Selv om TCAS-systemet altså instruerer piloterne i, hvad de skal gøre ved en potentiel farlig situation, er det således alligevel langt fra alle, der reagerer korrekt i praksis.

Rapporten har fået to internationale fagforeninger for piloter og flyveledere, International Federation of Air Line Pilots ‘Association (IFALPA) og International Federation of Air Traffic Controllers Association (IFATCA), til at udstede et fælles notat til sine medlemmer. Foreningerne beder sine medlemmer om at følge kommandoerne og ikke antage, at fly, de kan se udenfor, er dem, de også kan se på skærmen.

Foreningerne mener, at flyselskaber og uddannelsesinstitutioner bør fokusere på, hvad der skal gøres i praksis, når der lyder en kollisionsadvarsel i flyet. Der ønskes ganske enkelt mere træning af piloterne.

For flyvelederne er den største bekymring, at de kan risikere at blande sig ved at give instruktioner modsat, hvad TCAS-systemet beder piloterne om. Det har i mange tilfælde betydet, at piloterne på foranledning af flyvekontroltjenesten eksempelvis er steget i stedet for at gå ned i højde. I notatet understreges det, at TCAS er et system til at undgå kollisioner – ikke et system til separation af fly.

Kollisionsulykke over Tyskland
TCAS-systemet blev udviklet, efter der var sket adskillige flykollisioner i USA på trods af flyveledernes indsats. Fra midten af 1990’erne begyndte systemet at blive påkrævet på fly, og siden har der kun været få hændelser.

Eksempelvis kolliderede en Tupolev Tu-154 fra russiske Bashkirian Airlines i 2002 med et DHL-transportfly af typen Boeing 757 over Tyskland. Samtlige 71 ombordværende på de to fly omkom.

En af årsagerne til styrtet var, at de russiske piloter fulgte instruktioner fra flyvelederne om at gå ned i højde, selv om TCAS-systemet instruerede en stigning. DHL-piloterne gik også ned i højde efter instruktion fra TCAS-systemet, og flyene kolliderede tæt på den schweiziske grænse.

 

Relaterede artikler:

Russisk A320 på kollisionskurs med Emirates-fly fra Oslo

KLM afviser risiko for kollision nær Indien

Passagerfly tæt på kollision med UFO