En Airbus A320 fra det russiske flyselskab S7 Airlines. Foto: Fedor Leukhin, CC 2.0

Russisk A320 på kollisionskurs med Emirates-fly fra Oslo

Et fly fra S7 Airlines var 10. juni på direkte kurs mod en Boeing 777 fra Emirates, der kom fra Oslo. Hændelsen fandt sted over Rusland, og en årvågen flyveleder fik reddet situationen.

Det kunne være gået helt galt, hvis ikke en årvågen russisk flyveleder havde skredet ind og fik udredet en situation, hvor to store fly var på direkte kurs mod hinanden.

Hændelsen fandt sted 10. juni 2020, hvor en Airbus A320-200 med registrering VQ-BPL fra det russiske flyselskab S7 Airlines var af sted på rute S72126 fra Rostov-on-Don til Moskva. Flyet fik af flyvekontrollen tilladelse til at stige til 38.000 fod, da hændelsen fandt sted.

En Boeing 777-300ER med registrering A6-EGQ fra Emirates fløj på rute EK160 fra Oslo Gardermoen til Dubai International Airport. Flyet fløj i sydlig retning i 37.000 fod, da det nærmede sig S7 Airlines-flyet med hastige skridt omkring 130 nautiske mil (240 kilometer, red.) nordøst for Rostov. Der var således mangel på klar separation af de to fly fra flyveledelsens side. Det skriver The Aviation Herald.

Fly blev overvåget af praktikant
Det luftrum, hvor de to fløj befandt sig i, da de var på kollisionskurs, blev styret af flyveledelsen i Rostov-on-Don. Flyene blev overvåget af en flyveleder under oplæring, og en vejleder havde opsyn med denne person.

Ingen af de to personer havde tilsyneladende opdaget den farlige situation, og de måtte reddes af en erfaren flyveleder, der passede et tilstødende luftrum. Vedkommende bemærkede, at S7 Airlines og Emirates-flyene var farligt tæt på hinanden, og underrettede straks praktikantens vejleder.

Vejlederen gav straks Emirates-flyet ordre til at dreje 50 grader til højre, mens S7 Airlines-flyet blev bedt om at gå ned i 36.000 fod (10.973 meter, red.) og samtidig også dreje 50 grader til højre. Mens flyene iværksatte nødprocedurer, aktiverede flyvelederen en kollisionsalarm.

De to fly var på kurs direkte mod hinanden, indtil de blev separeret. Grafik: The Aviation Herald/Google Earth

Syv kilometer mellem hinanden
Ifølge data fra den såkaldte ADS-B stoppede A320-flyet sin stigning i 36.775 fod (11.209 meter, red.) og begyndte nedstigningen klokken 22:14:52 lokal tid. På dette tidspunkt var flyene stadig på kollisionskurs med 22 nautiske mil (40 kilometer, red.) til hinanden.

Et minut senere var flyene tættest på hinanden med en vandret adskillelse på kun 3,8 nautiske mil (syv kilometer, red.) og 500 fods (152 meter, red.) lodret adskillelse. Klokken 22:16:52 lokal tid var A320’eren i 36.050 fod (10.988 meter, red.), mens den vandrette separation var steget til 13,2 nautiske mil (24 kilometer, red.).

Ruslands Southern Transport Prosecution Office (anklagemyndigheden, red.) har indledt en undersøgelse af den nært forestående kollision. Der har angiveligt ikke været mange fly i luften på tidspunktet for hændelsen, da coronakrisen fortsat betyder en del færre flyvninger verden over.

S7 Airlines er Ruslands største private flyselskab med en flåde på 101 fly. Flyselskabet har hovedkontor i Novosibirsk Oblast, er medlem af oneworld-alliancen og flyver til 181 byer i 26 lande.

 

Relaterede artikler:

S7 Airlines i offensiv fra Sankt Petersborg

Russisk passagerjet kom for tæt på Norwegian-fly

Russere bekræfter ankomst til CPH