(Foto: Twitter user "missxoxo168" )

Piloter på kursus efter ulykke

Samtlige 71 ATR-piloter i TransAsia Airways vil blive sendt på kursus efter havariet i Taipei i sidste uge. Den lokale havarikommission indikerer, at pilotfejl var årsag til, at 40 mennesker mistede livet ved flyulykken.

Flyvesikkerheden hos asiatiske flyselskaber er kommet i fokus som følge af det seneste års havarier hos blandt andet Malaysia Airlines, Air Asia Indonesia samt TransAsia Airways.

Som et konkret resultat af de foreløbige undersøgelser bag havariet med TransAsia flight 235 har flyselskabet ifølge Air Transport World besluttet at sende samtlige ATR-piloter på efteruddannelse. Ved ulykken den 4. februar omkom 40 mennesker, da et næsten splinternyt ATR72-600 fly styrtede ned i en flod kort efter starten fra Songshan-lufthavnen i Taipei.

“Alle vores 71 ATR-piloter vil i fire dage deltage i færdighedsprøver, som vil blive gennemført af Taiwans civile luftfartsmyndigheder og en tredjepartsleverandør,“ hedder det i en erklæring fra TransAsia Airways.

Ifølge en talsmand fra Taiwans havarikommission har data fra flyets sorte boks (flight data recorder, red.) vist, at piloterne 37 sekunder efter takeoff fik en alarm om fejl på flyets højre motor. Umiddelbart herefter blev venstre motor lukket ned, hvormed flyet mistede den nødvendige motorkraft i en kritisk fase af flyvningen.

“Piloterne har ikke fulgt de normale procedurer,“ udtaler Thomas Wang, der er talsmand for den lokale havarikommission.

Ulykkesplaget flyselskab
Udover efteruddannelse af piloterne har Taiwans civile luftfartsmyndigheder krævet, at TransAsia Airways og datterselskabet Uni Air foretager et eftersyn af motorer og brændstofsystem på selskabets ATR-fly.

Sidste uges havari i Taipei var selskabets andet med ATR-fly i løbet af otte måneder, hvorved samlet 88 mennesker er omkommet i de to ulykker. Man skal endda ikke længere tilbage end til 2. maj 2012, hvor TransAsia også var tæt på et havari med et ATR72-fly kort efter starten fra Tongshan Lufthavn i Taipei. Dengang svigtede højre motor også lige efter starten, og piloterne mistede kortvarigt kontrollen over flyet, inden det lykkedes at sikkerhedslande i to forsøg.

TransAsia Airways står ikke på EU´s liste over flyselskaber, der har flyveforbud i Europa alene af den årsag, at flyselskabet ikke har flyvninger til Europa, hvorfor kontroller ikke har været mulige. Derfor kan rejsende i Asien ikke tage selskabets fravær på listen som udtryk for, at det er sikkert at flyve med selskabet.

Udover indenrigsruter på Taiwan opererer TransAsia Airways på regionale ruter til Cambodja, Kina, Japan, Macao, Sydkorea og Thailand.

Foto: TransAirways flight 235 rammer Huangdong-viadukten i Taipaei før flyet styrter ned i Keelung-floden. (Twitter bruger missxoxo168)