- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Play-underskud på op imod 400 millioner kroner

I det første hele driftsår i 2022 har islandske Play realiseret et underskud før skat på 387 millioner kroner, Selskabet åbner tre nye ruter fra Vestdanmark til Reykjavik i 2023.

Et relativt stort antal nyetablerede flyselskaber fik deres debut under coronapandemien, Det var eksempelvis tilfældet for islandske Play og norske Flyr, der debuterede i juni 2021 med blot seks dages mellemrum.

Flyr måtte for nylig kaste håndklædet i ringen, men situationen ser noget lysere ud for Play, selvom selskabet også har været udfordret under opstarten.

Første fly blev sendt på vingerne den 24. juni 2021, og derfor er 2022 det første hele driftsår for selskabet. Omsætningen landede på 139,9 millioner dollars, hvilket svarer til 976,3 millioner kroner, mens resultatet før skat blev et minus på 55,5 millioner dollars (387,2 millioner kroner).

Opstarten har også tæret godt på selskabets likviditet, idet Play begyndte året med en pengekasse på 51,7 millioner dollars (361 millioner kroner), og den er i løbet af året blevet reduceret til lidt mere end 29,6 millioner dollars (207 millioner kroner) ved udgangen af 2022.

Play-topchef: Vi er på rette spor
Play har i løbet af 2022 haft en markant vækst i omsætningen, der er øget i takt med, at der er kommet flere fly i flåden. I 2022 fløj Play med 789.151 passagerer til 25 destinationer i Europa og Nordamerika, men antallet af destinationer vil stige til næsten 40 i 2023.

Ruterne vil blive betjent med 10 Airbus-fly fordelt på varianterne A320neo og A321neo, og blandt de nye destinationer er henholdsvis Billund, Aalborg og Aarhus, mens Play vil betjene København med op til otte ugentlige afgange.

En kapacitetsøgning på 77 procent i 2023 ventes at skabe en vækst, hvor passagertallet vil blive fordoblet til et sted mellem 1,5 og 1,7 millioner, og samtidig er der forhåbning om et positivt driftsresultat, da mere skala i forretningen betyder, at enhedsomkostningerne vil blive lavere.

Koncernchef Birgir Jónsson er da også optimist:

“I 2022 drev vi virksomheden med underskud, men det må forventes givet det faktum, at vi er en nystartet virksomhed i en stejl vækstperiode med tilføjelse af fly, destinationer, og personale samt at introducere et nyt brand på markedet er tidskrævende og kapitalintensiv. Vi ser dog klare og positive tegn, der viser, at vi er på vej rette spor, og at vi snart vil se et afkast på vores investeringer, efterhånden som vi bliver mere etableret på markedet.”

Stigende indtægter og faldende omkostninger
Play har traditionelt været meget fokuseret på at få solgt den udbudte kapacitet, men enhedsindtægterne har hidtil været for lave i forhold til enhedsomkostningerne, da billetindtægterne har været under pres, da selskabet som ny markedsaktør i et vist omfang har måttet bruge billetprisen til at penetrere markedet.

I fjerde kvartal af 2023 var der dog tegn på bedring, da enhedsindtægterne steg med otte procent, mens enhedsomkostningerne inklusive brændstof var reduceret med 29 procent i forhold til kvartalet året før.

“Vi har haft stor succes med at kontrollere vores omkostningsniveau, og det er det godt at se, at omsætningen nu begynder at vokse, hvilket skaber den perfekte cocktail til succes… Året er begyndt med meget stærke bookingtendenser og øgede enhedsindtægter gør os sikre på, at vores indtægtsbase modnes og udvikler sig positivt,” lyder det fra Play-topchefen.

Play har siden etableringen vokset til at repræsentere 16 procent af den udbudte sædekapacitet i Reykjavik-Keflavik International Airport ved udgangen af 2022.

 

Relaterede artikler:

Play: Rekordsalg i januar

800.000 passagerer med Play i 2022

Dagligt tab på en million hos PLAY