Popband og rejsebureau i sponsorsamarbejde

De danske grandprix-stjerner i popbandet A Friend in London er koncertaktuelle som opvarmningsband for New Kids on the Block og Backstreet Boys på en større europæiske turné. Et underskudsplaget rejsebureau har sikret den økonomiske opbakning til de danske popstjerner.

Et nyt og anderledes samarbejde er opstået mellem kør-selv-rejsebureauet Eurocamp og popbandet A Friend in London, der blandt andet blev kendt i forbindelse med deltagelsen i Det Europæiske Melodi Grand Prix i Düsseldorf sidste år.

A Friend in London stod i lørdags på scenen i Boxen i Herning som opvarmningsband til Backstreet Boys og New Kids on the Block. Det skal de sammenlagt gøre 13 gange i forbindelse med de to store hovednavnes Europa-turné.

Men det er ikke billigt at turnere rundt i Europa. Derfor har A Friend in London indgået i en sponsoraftale med rejsebureauet Eurocamp

“Det giver os rigtig meget ro på økonomien omkring den her turné samt vores danske koncerter hen over sommeren,“ fortæller Tim Schou, der er forsanger i A Friend In London.

Sekscifret sponsorat
Sponsoratet er af en sekscifret størrelse, og kan således være alt fra 100.000 kroner op til i underkanten af 1 mio. kroner. Men det ønsker parterne ikke at komme nærmere ind på.Men Eurocamp regner bestemt med at få noget igen af sponsoratet.

“Udover at de er nogle meget sympatiske drenge, som man har lyst til at hjælpe og samarbejde med, så vil jeg også være ærlig og sige, at vi ikke var gået ind i det her, hvis vi ikke troede på, at vi kunne bruge et sådan sponsorat rent kommercielt ved at styrke vores øvrige markedsføringsaktiviteter og på den måde få fuldt udbytte af sponsoratet,“ siger Eurocamps marketingchef Lars Gronemann.

Det noget utraditionelle samarbejde har dog været genstand for nogle grundige overvejelser hos Eurocamp.

Skal optræde på camping-resorts
“Vi vælger at bruge A Friend in London, som appellerer til de lidt ældre børn og især teenagerne, som mor og far ofte kan have lidt svært ved at overbevise om, hvor de skal hen på familieferien sydpå, og at det faktisk kan blive rigtig sjovt og hyggeligt”, fortæller Lars Gronemann.

Han tilføjer, at der skal mere end et stort swimmingpool og diskoteksaftener til, før teenagerne er overbeviste om, at det er den rigtige destination for en ferie med familien. Hos Eurocamp vil man give teenagerne mulighed for at møde A Friend in London helt tæt på og opleve en intimkoncert på nogle af de mange camping-resorts i Europa.

A Friend in London kommer blandt andet på besøg på camping-resortet Duinrell i Holland i dagene 17. til 18. juli, hvor de vilbo på camping-resortet de pågældende dage og deltage i forskellige planlagte aktiviteter sammen med Eurocamps feriegæster. Samtidig vil de også give en intim koncert specielt tilegnet de Eurocamp gæster som ferierer på Duinrell i den pågældende periode.

Senere hen vil det blive offentliggjort, hvilke andre Eurocamp camping-resorts, der får besøg af det danske popband i løbet af sommerferien.

Underskudsplaget sponsor
Forhåbentlig lykkes det for Eurocamp at få styrket salget gennem anvendelsen af sponsoratet med A Friend in London. Der er tilsyneladende større brug for sponsorpengene i Eurocamps egen kasse, end i lommerne på A Friend in London.

I det senest offentliggjorte regnskab for Eurocamp i Danmark (EuroSites A/S) kunne man notere sig et underskud på næsten 88.000 kronerog en negativ egenkapital på tæt ved 4,8 mio. kroner efter fem år i træk med underskud. I det senest aflagte regnskab måtte revisionen afgive supplerende oplysninger, hvori det hed, at “det britiske moderselskab har afgivet støtteerklæring om at sikre selskabets evne til at opfylde sine forpligtelser til enhver tid.“

Eurocamp er gennem Greenbank Holidays Limited en del af den Engelske feriekoncern Holidaybreak Plc., der med hovedkontor i Manchesterer en af Europas største ferieudbydere for børnefamilier. Eurocamp blev grundlagt i England i 1974, men først i 2002 åbnedes afdelingen i Danmark, på det tidligere EuroSites-kontor. Eurocamp har derudover afdelinger i Tyskland, Holland og Schweizsamt et salgskontor i Polen. Der formidles samlet ferier til over 160 campingpladser i Europa.