Postkort slår Facebook

Vi deler gerne ferieoplevelserne med venner og familie, og det er overraskende nok ikke Facebook, der er det foretrukne. Det gode gamle postkort og feriebilleder er danskernes mest benyttede måde at sende en feriehilsen på.

Teknologien har forlængst holdt sin indmarch i vores hverdag, såvel privat som på arbejde. Og selv på ferien tager mange den bærbare PC med under armen sammen med iPhones og andre smarte gadgets så man kan holde sig ajour med begivenhederne.

Ikke desto mindre slår det gode gammeldags postkort faktisk Facebook når det gælder feriehilsener.

Det er rejsebureauet Falk Lauritsen Rejser, derhar stillet en række af sine sommerferiegæster spørgsmålet “Hvordan deler du dine ferieoplevelser?“

Og svaret på det spørgsmål viser, at feriebilleder og postkort slår Facebook når vi skal dele vores ferieoplevelser. Blandt de næsten 900 indkomne svar, er tendensen tydelig idet46 % af de adspurgte stort set altid viser feriebilleder, når de kommer hjem fra ferien.

Andre kan ikke vente så længe med at dele oplevelserne på ferien. Hver tredje respondent – helt præcist 35 % – gør påstanden om, at postkortet er dødt, til skamme. De sender nemlig postkort hjem til deres familie og venner, mens de er på ferie.

Også en række nyere medier tages i anvendelse, når ferieminder og gode oplevelser skal deles. 28 % eller godt hver fjerde respondent deler ofte oplevelserne online med deres Facebook-venner, viser undersøgelsen.

MenFacebook når altså ikke i nærheden af postkortet og det er der en god forklaring på, mener salgs- og marketingdirektør Søren Buchbjerg fra Falk Lauritsen Rejser.

”Selvom de fleste er vant til lynhurtig kommunikation via mails og sociale medier, er postkortet jo nok i høj grad en tradition hos mange – også hos modtagerne. Og traditioner er som bekendt ikke sådan lige at aflive. Desuden er mange bevidste om, at potentielle indbrudstyve kan sidde og kigge med på Facebook, og selvom man er ivrig efter at dele sine ferieoplevelser med familie og venner, gør man derfor klogt i at bruge de sociale medier med omtanke, mens man er væk hjemmefra,” forklarer Søren Buchbjerg.

Også udbredelsen af rejseblogs er i fremgang, og hele 41 % af de adspurgte deler ”nogle gange” deres ferieoplevelser på egen rejseblog.

Til gengæld bruges twitter endnu ikke i større stil til at dele ferieoplevelserne. Ifølge undersøgelsen bruger næsten 60 % af de adspurgte kun twitter ”sjældent” eller ”aldrig”, mens 31 procent gør det ”nogle gange”.

Til trods for de fagre nye elektroniske medier ser det altså ud til at billeder og postkort endnu har en fremtid.