Fra den 1. juni vil Qatar Airways benytte Airbus A350-900 på ruten fra Doha til Stockholm. og et par måneder senere følger CPH-ruten efter.
Hos lufthavnene er der prestige i at kunne tiltrække flyselskaber, der har de mest moderne fly. Mange frekvente forretningsrejsende tilvælger nemlig bevidst de flyselskaber, der kan tilbyde den bedste passagerkomfort i luften.
Derfor var det også attraktivt for de skandinaviske lufthavne, at Norwegian i 2013 startede langdistanceruter med Boeing 787 Dreamlinere, der dengang varet af de mest avancerede langdistancefly på markedet. Sidenhen har Airbus lanceret A350´eren, og nu vender mange kunder sig i retning mod flyselskaber, der kan tilbyde dette fly i produktporteføljen.
Qatar Airways var global lanceringskunde på A350, og fik sit første fly leveret få dage før jul tilbage i 2014, og i 2018 kan Doha-selskabet for første gang præsentere flytypen i Skandinavien. Det bliver Arlanda-lufthavnen ved Stockholm, der først kommer til at tilbyde markedet det avancerede fly fra Airbus.
Fra den 1. juni vil Qatar Airways indsætte A350 på en af de to daglige afgange mellem Stockholm og Doha. Den. 1. august bliver A350 også indsat på en af de to daglige afgange til København, og fra den 1. september er det begge CPH-afgange, der har skiftet fra Boeing 787 Dreamliner til Airbus A350.
Andet selskab i Arlanda med A350
Qatar Airways bliver det andet flyselskab i Arlanda, der kommer til at benytte det moderne Airbus-langdistancefly. Siden slutningen af maj i år har Singapore Airlines således fløjet med A350-900 på ruten mellem Stockholm og Singapore via Moskva.
Københavns Lufthavn har endnu tilgode at præsentere A350´eren. Det sker dog den 2. maj næste år, når Cathay Pacific starter op på sæsonruten til Hong Kong. Ligeledes kan der muligvis være endnu en A350-rute på vej til CPH, idet kinesiske Sichuan Airlines har ansøgt de kinesiske myndigheder om tilladelse til en rute mellem Chengdu og København opereret med enten A330 eller A350.
I Oslo Lufthavn er der endnu ikke A350-ruter, men i Helsinki Lufthavn har man for længst taget flytypen til sig. Finnair var nemlig europæisk lanceringskunde på A350-900 og fik i efteråret 2015 leveret det første eksemplar. I dag er der 11 A350-fly i flåden hos Finnair.
SAS får i slutningen af 2019 leveret det første af otte fly af samme type, så fra dette tidspunkt bliver det en hyppig gæst i Københavns Lufthavn eller hvor det skandinaviske flyselskab vælger at indsætte flyet.
Relaterede artikler:
Qatar Airways øger til 114 Norden-flyvninger om ugen
Qatar Airways åbner ny rute til Norden
Qatar Airways udvider i Skandinavien