Forslaget om en afgift på 75 kroner per passager, der rejser ud af en dansk lufthavn, er ikke nævnt i regeringens skatteudspil, og forslaget er tæt på dødt.
Dansk luftfart kan ånde lettet op. Idéen om at indføre en passagerafgift på 75 kroner per passager, derrejser fra danske lufthavne, er i realiteten lagt i graven. Det står klart efter, at afgiften ikke er nævnt i regeringens 56 sider lange skatteudspil, som blev præsenteret i denne uge.
Rammer ekstra hårdt
Så sent som den 8. maj foreslog Socialdemokratiets transportordfører Rasmus Prehn at indføre en flyafgift baseret på, hvor mange kilometer man rejser. Ved at skrue afgiften sammen på den måde, undgik man at ramme den danske indenrigsflyvning ekstra hårdt. Det ville nemlig være konsekvensen af den oprindelige idé om en afgift for hver passager, der afrejser fra en dansk lufthavn. Men den idé havde Rasmus Prehn, der er valgt i Aalborg, skrottet.
I Folketingets spørgetime onsdag den 16. maj holdt transportminister Henrik Dam Kristensen døren åben for en flyafgift.
”Vi har som nævnt peget på, at regeringen vil arbejde på at fremlægge et forslag til en fuldt finansieret skattereform. Flere elementer til finansieringen vil kunne bringes i spil i den forbindelse,” sagde Henrik Dam Kristensen i folketingssalen som svar på et spørgsmål fra Venstres Flemming Damgaard Larsen.
Men nu er afgiten lagt død i denne omgang. Det må også Rasmus Prehn erkende. Til Nordjyske Stiftstidende siger han: “Jeg mener fortsat, at der er gode miljø- og klimamæssige takter i en flyafgift, men jeg tager til efterretning og respekterer, at regeringen er nået til et andet resultat.“
Lufthavnsdirektør Søren Svendsen fra Aalborg Lufthavn glæder sig over, at fornuften har sejret, som han udtrykker det. En passagerafgift ville ifølge hans opfattelse have været konkurrenceforvridende og ville have påvirket mobiliteten negativt.
For tidligtat juble
Efter at have været parkeret i gennem flere år, fik forslaget om en passagerafgift nyt liv op til folketingsvalget sidste år. Det fremkaldte nervøse trækninger hos en stor del af den danske luftfartsbranche. De kunne i første omgang ånde lettede op, da afgiften ikke var nævnt i regeringsgrundlaget.
Nu har afgiften fået endnu et skub hen mod afgrunden. Men inden aktørerne i dansk luftfart får armene for højt op over hovedet, så er der en teoretisk mulighed for, at Enhedslisten smider afgiften på bordet, som en af betalingerne for at stemme for regeringens skatteforslag.