Regioner modarbejder hinanden

De fem danske regioner modarbejder hinanden i bestræbelserne på at sikre gode flyforbindelser. Østdanmark fokuserer på CPH, mens Vestdanmark arbejder for at forbinde regionerne med trafikknudepunkter uden for landets grænser.

I marts sidste år barslede et særligt luftfartsudvalg under Transportministeriet med en diger rapport om dansk luftfarts rammevilkår og udviklingsmuligheder. Rapporten slog fast, at det er i hele Danmarks interesse, at Københavns Lufthavn er så stærkt et nordeuropæisk knudepunkt for flytrafik som muligt. Men den rapport har man tilsyneladende ikke læst i regionerne vest for Storebælt. Eller også har man læst den og lagt den tilbage i skuffen.

På en konference i Transportøkonomisk Forening mandag, kunne kontorchef Lotte Holten-Møller fra Danske Regioner således fortælle deltagerne om fem regioner med vidt forskellige prioriteringer på luftfartsområdet.

Styrke Billund
I Region Nords politik for luftfartsbetjeningen af regionen et klart defineret mål om at skabe gode flyforbindelser til de store europæiske trafikknudepunkter som Amsterdam og Frankfurt. København er også på landkortet, men kun som ét af flere knudepunkter, som det ifølge Region Nord er vigtigt at have forbindelse til.

I Region Midtjylland handler det først og fremmest om at styrke Billund Lufthavns position som Jyllands førende lufthavn med attraktive forbindelser til Europas storlufthavne.

I Region Syd handler det også om internationale lufthavne, og her står vej- og togforbindelser til Hamburg højt på dagsordenen, og prioriteres lige så højt som forbindelsen til Københavns Lufthavn.

Korridor til Berlin
På den anden side af Storebælt er dagsordenen en helt anden. For Region Sjælland handler det om at forberede sig på de muligheder, som den kommende Femern Bælt-forbindelse vil give, og skabe en transportkorridor ned gennem regionen og Nordtyskland mod Hamburg, Berlin og den tyske hovedstads kommende storlufthavn, samtidig med, at Københavns Lufthavn stadig står højt på dagsordenen.

I Region Hovedstaden står der Københavns Lufthavn skrevet ud over det hele. Men regionens fokus er på at skabe forbindelser ud i verden ved hjælp af blandt andet offentlige tilskud til ruteåbninger. At skabe forbindelse mellem lufthavnen og det øvrige Danmark er ikke på agendaen. Det er i stedet etablering af højhastighedstog i en skandinavisk og europæisk korridor til lufthavnen. Samtidig vil regionen styrke sammenhængen i Øresundsregionen.