Rejsende har selv ansvaret for at holde styr på terminalnumre

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen råder rejsende til selv at holde styr på rejseplanen og eventuelle terminalnumre. Det sker på baggrund af en afgørelse i Forbrugerklagenævnet, hvor tre rejsende mistede deres flyafgang på grund af ændret terminalnummer.

Det kan blive en bekostelig affære, hvis man ikke har fuldstændig styr på terminalnumre, når man begiver sig ud på en flyrejse.

Således mistede tre dansk flypassagerer deres flyforbindelse fra Madridtil Santo Domingo på grund af, atrejsebureauets oplysninger om flyterminal var blevet ændret.

Rejsen var bestilt fra København til Barcelona og herfra med indenrigsfly til Madrid, hvor der skulle skiftes til flyet, der skulle til Santo Domingo. I rejseplanen var der anført afgang fra terminal 2 i Barcelona El-Prat lufthavnen, men dette var i stedet ændret til terminal 1. Denne ændring resulterede i, at de rejsende ikke nåede flyet til Madrid og dermed også mistede forbindelsen til den oversøiske flyafgang.

Herefter måtte de danske rejsende købe nye billetter til Madrid og blev noteret på venteliste til den næste afgang til Santo Domingo. Efter at have ventet i fire dage, måtte de opgive og sætte kursen tilbage mod Danmark.

Ved hjemkomsten klagede de rejsende til rejsebureauet, som afviste klagen med, atman havde accepteret rejsebureauets betingelser samtidig med køb af flybilletterne. I betingelserne stod der, at flytiderne i rejseplanen kun var vejledende, og at rejsebureauet ikke var ansvarligt, hvis flyselskabet ændrede i rejseplanen.

Herefter endte sagen i Forbrugerklagenævnet, hvorde rejsendenu har tabt sagen.

“Terminal- og gatenumre kan blive ændret med kort varsel, og Forbrugerklagenævnet har vurderet, at det er alment kendt, at man som rejsende derfor altid skal have en opdateret rejseplan ved hånden, og at man løbende skal holde øje med skærmene i lufthavnen. Forbrugerklagenævnet har derfor vurderet, at det var forbrugernes eget ansvar at holde styr på rejseplanen,” siger specialkonsulent i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Henrik L. Sedenmark.

På baggrund af den aktuelle sag råder Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen til, at man altid er i besiddelse af en opdateret rejseplan, idet luftfartsselskaberne kan ændre terminalnummer eller gatenummer med kort varsel.