For både Billund Lufthavn og Aalborg Lufthavn blev 2011 det bedste år nogensinde. I Billund rundede man 2,7 millioner passagerer med en fremgang på 5,3 procent i forhold til året før. I Aalborg ramte man næsten 1,4 millioner passagerer med en vækst på 3,6 procent.
‘Krise, hvilken krise?’ burde man spørge sig selv, når man betragter slutresultatet for 2011 for de to største jyske lufthavne.
Begge lufthavne satte passagerrekord i 2011, og optimismen blomstrer.
Målt på de nøgne tal, må champagnepropperne have sprunget højest i Billund. Lufthavnen nåede op på 2.710.516 passagerer, hvilket er det højeste antalsiden etableringen i 1964.
Stærk vækst i udenrigstrafikken
Det var samtidig 136.176 eller 5,3 procent flere passagerer end året før, næsten udelukkende båret af en stigning på 8,5 procent i udenrigstrafikken.
Her fremhæver lufthavnsdirektør Kjeld Zacho Jørgensen den nye rute til Paris med Air France, en ekstra daglig rundtur hos Lufthansa til Frankfurt samt generel fremgang på de øvrige top 5-destinationer. Fremgangen i udenrigstrafikken var alene på 124.716 passagerer.
Chartertrafikken voksede med 3,5 procent og 32.601 passagerer trods et arabisk forår, der fik turisterne til at søge væk fra de populære turistområder som Egypten og Tunesien.
Største minus har Billund i indenrigstrafikken. Her mistede man 18.060 passagerer eller godt 11,4 procent af samtlige indenrigsrejsende. En udvikling, som Billund Lufthavn deler med andre provinslufthavne og som skyldes både reduceret kapacitet på indenrigsruten samt øget udbud af direkte udenrigsruter, hvilket har en kannibaliseringseffekt.
Internationalt gennembrud
Netop kanninbaliseringseffekten er velkendt i Aalborg Lufthavn. Her mistede man 20.380 indenrigspassagerer, svarende til 1,9 procent af samtlige indenrigspassagerer. Men stadig har lufthavnen over en million rejsende årligt på indenrigsruten til København.
De tabte indenrigskunder skal findes i fremgangen på udenrigsruterne. Det hollandske luftfartsselskab KLM åbnede i slutningen af marts 2011 en rute til Amsterdam, hvilket i et vist omfang har ændret nordjydernes rejsemønster. Tidligere fløj man indenrigs til København og herfra videre ud i verden. Mange vælger i dag at flyve til Amsterdam-Schipol og derfra videre til et noget større antal destinationer, end den danske hovedstadslufthavn i Kastrup kan tilbyde.
“Jeg tror med at rette, at man kan sige, at 2011 blev året hvor Aalborg Lufthavn fik sit internationale gennembrud, og vores strategiske satsning for alvor bar frugt,“ siger lufthavnsdirektør Søren Svendsen.
Slutfacit blev nemlig 51.598 flere udenrigsrejsende, hvilket svarer til en stigning på 33,3 procent. Dermed var der over 200.000 udenrigspassagerer i Aalborg Lufthavn, der for blot få år siden var kendt som en decideret indenrigslufthavn.
Også chartertrafikken har haft betydelig vækst i 2011. Således rejste 149.736 passagerer til og fra Aalborg Lufthavn på charterferie i 2011. Fremgangen var båret af nye destinationer, større kapacitet i kombinationen med gratis parkering, som er et vigtigt konkurrenceparameter i chartermarkedet.
Optimismen blomstrer
Ved indgangen til 2012 blomstrer optimismen da også i begge lufthavne. I Billund Lufthavn vil Ryanair i løbet af foråret etablere en base med to fly, hvilket vil kaste mindst fem nye ruter af sig. Samtidig indsætter KLM en femte daglig afgang på ruten til Amsterdam.
Også i Aalborg Lufthavn får man en ekstra rundtur på Amsterdam-ruten, der således kommer op på tre daglige frekvenser. Herudover er der en rute på vej med Norweigan til Berlin og med det spanske lavprisflyselskab Vueling til Barcelona.
Endelig meddelte Turkish Airlines umiddelbart før jul, at selskabet ønsker at åbne en rute fra Istanbul til Aalborg og Billund i løbet af 2012. Hvis disse planer realiseres, kan der komme yderligere luft i udviklingen i de to jyske lufthavne.