Rekordhøjt antal sikkerhedsbegivenheder

Antallet af sikkerhedsrelaterede begivenheder, som krævede en indberetning til luftfartsmyndighederne, var i 2011 det højeste i Danmark i 10 år.

Piloter og flyveledere er forpligtiget til at indberette sikkerhedsrelaterede begivenheder i lufthavnene og i luftrummet til luftfartsmyndighederne. Og i 2011 har der været ekstra mange indberetninger til de danske myndigheder i forhold til de foregående år. Faktisk er antallet af indberetninger det højeste i 10 år. Det fremgår af Trafikstyrelsens årsrapport om flysikkerheden i Danmark, som netop er udkommet.

4.600 begivenheder, som afstedkom en såkaldt BL 8-10 indberetning, blev det til i 2011. Det svarer til 12,2 begivenheder per 1.000 flyvetimer og 13,2 begivenheder per 1.000 landinger. I 2010 hed tallene henholdsvis 10, 8 og 12,5 begivenheder per 1000 flyvetimer og landinger. I 2002 noterede myndighederne kun 8,8 begivenheder per 1.000 flyvetimer og 8,7 begivenheder per 1.000 landinger.

Antallet af flyvetimer og landinger var i 2011 det næstlaveste i 10 år, men det har tilsyneladende ikke smittet af på antallet af begivenheder.

Afvigelse fra flyvehøjde
Begivenheder, som kræver en indberetning til myndighederne, kan eksempelvis være når et fly rammer en fugl. Det kan også være hvis et fly eller et køretøj kører ind på en landingsbane uden at have fået tilladelse.

Pilotfejl er den type begivenheder, som fylder mest i bunken med indberetninger. Det kan være ting som forkert eller manglende brug af checkliste, afvigelse fra forudbestemt flyvehøjde eller en hård landing. Pilotfejl udgør 17 procent af indberetningerne. På andenpladsen kommer fly, der har ramt fugle. 11 procent af indberetningerne handler om dette fænomen, som især plager luftfarten i perioden juni til september.

Begivenheder i lufthavnen, som kræver en BL 8-10 indberetning, bliver stadigt hyppigere. Og det er især i kategorien ” Marshalling, Bugsering og Handling, Kørsel” at der opstår uheldige situationer. 61 procent af de mere end 250 begivenheder på jorden i 2011 var relateret til den kategori. En andel, som har været stigende de seneste fem år.

Indberetningerne anvendes i forbindelse med Trafikstyrelsens planlægning af tilsyn, ligesom de indgår i den løbende vurdering af behovet for ændringer i regler og forskrifter for den civile luftfart.