Resultatfremgang for Kuoni Scandinavia

Den schweiziske rejsekoncern Kuoni skabte i 2010 et primært driftsresultat på 325 millioner danske kroner for den skandinaviske del af koncernen. Selvom det er en tredobling i forhold til året før, er der dog stadig lang vej op til det resultat, som konkurrenten Thomas Cook præsenterede for nylig.

Et primært driftsresultat på 325 millioner danske kroner blev det samlede udbytte ved at sende 1 million rejsende på ferie gennem selskaberne organiseret i den skandinaviske del af den schweiziske rejsekoncern Kuoni.

Resultatet er skabt fra en toplinie på 6,1 milliarder danske kroner, der dog har været påvirket af den islandske asky samt uroen på de finansielle markeder.

I Kuoni Scandinavia indgår bl.a. rejsearrangørerne Apollo og Falk Lauritsen samt charterflyselskabet Novair.

”Kuoni Scandinavia har haft et ekstraordinært godt år i 2010 til trods for svækkede konjunkturer i begyndelsen af året, askesky og uroligheder i Bangkok. Ikke desto mindre har vi forbedret omsætning og resultat markant, og det skyldes ikke mindst et meget fornuftigt salg i alle højsæsonsperioder, hvor udbud har matchet efterspørgsel, og ligeledes et højere salg end sidste år udenfor højsæsonsperioderne med gode snitpriser til følge”, konstaterer Rikke Koks Andreassen, kommunikationschef hos Apollo.

Det primære driftsresultat på 325 millioner danske kroner er næsten en tredobling i forhold til 2009. Men der er stadig lang vej op til konkurrenten Thomas Cook Northern Europe, hvor bl.a. Spies-koncernen indgår. I 2009/10 kunne Thomas Cook præsentere et resultat på 1.040 millioner svenske kroner baseret på en omsætning på 11,5 milliarder svenske kroner.

Kuoni Scandinavia har i øjeblikket rettet den fulde opmærksomhed mod den politiske udvikling i Nordafrika. Koncernen har en relativ stor aktivitet omkring Egypten, hvortil det har været nødvendigt at indstille rejserne i februar og marts måned.

Men Kuoni er parat til at omstille sig, hvis det skulle vise sig at være nødvendigt. Koncernen fremhæver en fleksibel forretningsmodel og en høj omstillingsparathed i forhold til at etablere sig med alternative og attraktive rejsemål.