Reykjavik i eliten på Boston-rute

Reykjavik vil næste sommer få op til fire daglige forbindelser til Boston. London Heathrow bliver eneste europæiske lufthavn med flere daglige flyvninger til Boston, og København må helt undvære forbindelse til universitetsbyen.

Mens Boston ikke er at finde på afgangstavlerne i Københavns Lufthavn, så fylder byen på den amerikanske østkyst stadig mere på skærmene i Reykjaviks Keflavik lufthavn. I den kommende sommersæson bliver der således op til fire daglige forbindelser mellem Reykjavik og Boston.

Det sker når Iceland Express 1. juni genoptager flyvningerne mellem Island og USA med en daglig afgang til Boston som det første skud på stammen. Samtidig vil Icelandair fra 6. juni flyve tre gange om dagen fire gange om ugen, og to gange dagligt de øvrige dage.

Med de op til fire daglige forbindelser til den amerikanske universitetsby kommer Keflavik lufthavnen op på siden af Paris Charles de Gaulle lufthavnen, hvorfra Air France, American Airlines og Delta Airlines flyver henholdsvis to, en og en gang dagligt til Boston. Kun London Heathrow vil med sine i alt otte daglige forbindelser overmatche Keflavik.

British Airways og American Airlines sætter hver tre gange dagligt kursen mod Boston. Desuden har Delta Airlines og Virgin Atlantic hver én daglig flyvning.

USA’s Athen
Store europæiske trafikknudepunkter som Frankfurt og Amsterdam må begge nøjes med to daglige forbindelser, mens Københavns Lufthavn må spejde langt efter at være en del af det gode selskab, der flyver til byen med nogle af USA’s fineste universiteter og ofte omtales som USA’s Athen. Således har både Harvard og Massachusetts Institute of Technology (MIT) til huse i Boston-området.

Med det ekstra antal frekvenser på ruten til Boston styrker Icelandair sit i forvejen fintmaskede netværk af ruter mellem Europa og Nordamerika via Island. Oprustningen på Boston bliver suppleret af en tilsvarende sommeroprustning fra fire til seks ugentlige flyvninger på Reykjavik – Denver og åbningen af en helt ny rute til Anchorage i Alaska med to ugentlige flyvninger, samt en øgning af afgange på Reykjavik – Washington Dulles fra seks ugentlige afgange til en daglig afgang.