(Foto: Billund Airport)

Rolig start i Billund Lufthavn

I januar måned rejste 163.092 passagerer gennem Billund Lufthavn, hvilket således markerede en rolig start på året med en vækst på blot 536 passagerer, hvilket svarer til 0,3 procent.

I Billund Lufthavn kan man for alvor mærke konsekvensen af Ryanairs nedskæringer i vinterhalvåret som følge af konflikten med den danske fagbevægelse sidste sommer.

I disse måneder har Billund Lufthavn blot én Ryanair-rute med London-Stansted som destination. Året før var der i alt fire ruter, og det kan aflæses i passagertallet, således at den internationale vestdanske lufthavn ikke kan præsentere en særlig høj nettovækst, selvom man fik mange nye ruter sidste forår, der burde slå igennem i disse måneder.

Passagertallet på 163.092 er mere eller mindre status quo, da fremgangen blot er på 536 passagerer eller 0,3 procent.

“Bag det stabile tal gemmer der sig nogle udsving, idet en del af de nyheder, der kom i første halvdel af 2015 nu får helårsvirkning. Samtidig er der tale om en væsentlig nedgang for Ryanair,“ bekræfter administrerende direktør Kjeld Zacho Jørgensen fra Billund Lufthavn.

På vej mod tre millioner
Året 2016 skulle meget gerne sluttes med en passagerrekord, hvor lufthavnen for første gang runder tre mio. passagerer. Den forventning ligger i starten af en rute til Helsinki i begyndelsen af april, mens British Airways i maj starter op med to daglige afgange til London-Heathrow, der er Europas største lufthavn.

Men stadigvæk skal Billund Lufthavn regne med færre passagerer fra Ryanair gennem hele 2016, ligesom det også kan blive afgørende, hvordan chartermarkedet udvikler sig.

Med 876.927 passagerer var chartermarkedet sidste år det laveste siden 2004 med undtagelse af 2009, der endte ligeså skidt som i 2015.

I årets første måned var der en tilbagegang på 3.8 procent i chartersegmentet til 46.158 passagerer. Men lufthavnsdirektøren maner til besindelse i forhold til at konkludere for meget ud fra disse tal.

“Der er tale om forholdsvis små udsving, der ikke skyldes noget bestemt. På årsbasis forventer vi en lille stigning i chartertrafikken, men det endelige passagertal afhænger meget af den danske sommer,“ siger Kjeld Zacho Jørgensen.

Foto: Morten Lund Madsen