- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Rolls-Royce overtager Boeing 747 fra Qantas

Qantas har gennemført sin sidste flyvning med Boeing 747, og én af de pensionerede jumbojetter er overtaget af Rolls-Royce for at blive ombygget til et testfly.

En æra med Boeing 747 hos Qantas er endegyldigt slut. Det australske flyselskab gennemførte 22. juli sin sidste flyvning med en jumbojet fra Sydney til Los Angeles, hvorefter flyet blev sendt til Mojave-ørkenen i Californien.

Qantas har gennem tiden haft i alt 65 Boeing 747 i flåden – herunder 31 af versionen 747-400. Et af de pensionerede fly af denne type er ikke endt i den californiske ørken eller hos et andet flyselskab. I efteråret 2019 overtog motorfabrikanten Rolls-Royce således flyet med registreringen VH-OJU.

Boeing 747-flyet vil blive ombygget, så det kan teste både nuværende og næste generation af avancerede teknologier til Rolls-Royce-motorer. Når flyet er fuldt ombygget, vil det få et særligt kendetegn med en motor ophængt ud for flyets første etage.

VH-OJU var i drift hos Qantas i 20 år indtil pensioneringen. Det nåede at flyve over 70 millioner kilometer, eller hvad der svarer til næsten 100 returrejser til Månen. Flyet transporterede 2,5 millioner passagerer, og de fire motorer var af mærket Rolls-Royce RB211.

Ombygning af jumbojet tager to år
VH-OJU foretog sin sidste flyvning 13. oktober 2019, hvilket også var fra Sydney til Los Angeles. Herefter blev flyet sendt til AeroTECs flyvetestcenter i Moses Lake i delstaten Washington. Her indledtes en toårig periode med at ombygge jumbojetten til et flyvende laboratorium.

Ingeniørerne hos AeroTEC konverterer det 364-sæders store fly til et avanceret testfly, der vil blive udstyret med omfattende instrumentering og systemer til at foretage avancerede målinger af motorernes præstation under flyvning. Testflyvningerne vil blandt andet blive gennemført i stor højde og med høj fart.

Når flyet er færdigbygget vil AeroTEC levere flyet til partneren Rolls-Royce, der i forvejen har en Boeing 747-200 med indtil videre 285 testflyvninger. Testpiloterne hos den britiske motorfabrikant har mange årtiers erfaring fra både kommercielle og militære fly.

Stor investering for Rolls-Royce
Hos Rolls-Royce ser man frem til, at Boeing 747-flyet vil indgå i det fremtidige arbejde med at teste store jetmotorer.

Queen of the Skies (på dansk: “Himlens Dronning”, red.) vil blive juvelen i kronen på vores globale testprogrammer. Dette er en betydelig investering, der vil udvide vores verdensledende testkapacitet yderligere og giver os mulighed for at få flere flyvetestdata end nogensinde før,” siger Gareth Hedicker, direktør for udvikling og eksperimentel teknik hos Rolls-Royce. Han suppleres af Qantas:

”VH-OJU har stolt båret den flyvende kænguru i mere end 20 år, og vi er glade for, at hun har et langt liv foran sig for at hjælpe med at teste og støtte udviklingen af ​​den næste generation af flymotorer,” siger Chris Snook, direktør for teknik hos Qantas.

AeroTEC oplyser, at der arbejdes hårdt på at ombygge jumbojetten, der således efter planen vil være klar til at teste motorer i 2021. Der vil være fokus på, at flyet skal teste avancerede motorteknologier designet til at øge effektiviteten og minimere miljøaftrykket.

Rolls-Royce har investeret i alt 56 millioner euro (417 millioner kroner, red.) i købet og ombygningen af Boeing 747-flyet.

 

Relaterede artikler:

Første ”farvelflyvning” med Qantas Boeing 747

Flere problemer med Rolls-Royce-motorer

Disse flyselskaber har fortsat Boeing 747