Rostock-projekt stødt på grund

Rostock Airways har afbrudt samarbejdet med lufthavnen i Rostock. Dermed hænger planen om rute til København med dansk operatør i tynd tråd.

Det kan være svært at etablere et flyselskab med base i en bestemt by, hvis man som selskab ikke kan komme overens med byens lufthavn. Det ser ud til at være tilfældet for Rostock Airways, der er løbet ind i vanskeligheder med Rostock Lufthavn.

Faldende passagertal har betydet mindre offentlig støtte til lufthavnen. Og dermed er Rostock Airways blevet bekymret for fremtidsudsigterne for lufthavnen. Det skriver Ostsee Zeitung. Derfor sætter selskabet nu sine ambitioner om ruteflyvning på hold.

Checke kufferter ind
Planen var ellers at starte ruteflyvninger fra den nordtyske havneby til blandt andet København. Og selskabet havde allerede indgået en aftale med danske Danish Air Transport (DAT), der skulle operere et ATR42-fly på ruten. Og med i aftalen fulgte muligheden for at benytte den interline-aftale med SAS, som DAT har. Det betød at Rostock Airways’ passagerer i Rostock kunne checke deres kufferter ind hele vejen til slutdestinationen, hvis de i København valgt at flyve videre med SAS.

Den 2. juni i år gik Rostock Airways i luften med sin første flyvning fra Rostock til Palma de Mallorca. Flyvningen blev opereret med et fly, der er wet-leaset hos spanske Air Nostrum. Hver uge i juni, juli, september og oktober fløj selskabet to gange om ugen med Air Nostrum-flyet til den spanske ferieø.

I oktober var det planen at starte ruteflyvning til København og München. Men det blev udskudt til februar næste år. Og nu ser det ud til, at også den plan hænger i en tynd tråd.