Rostock-rute til CPH synes tabt

Et ambitiøst projekt med tre daglige flyvninger mellem Rostock og København synes at være tabt for evigt. Flyselskabet Rostock Airways eksisterer angiveligt ikke længere.

I snart et år har det virtuelle tyske flyselskab Rostock Airways leget med tanken om at etablere flyvninger fra Rostock Airport til København, Frankfurt og München.

Planerne var på et tidspunkt så fremskredne, at det var hensigten, at Danish Air Transport (DAT) skulle flyve tre gange dagligt mellem Rostock og København på vegne af Rostock Airways, og SAS stod samtidig klar med interline-aftale og codeshare-aftale, hvis det tyske flyselskab kunne opfylde de betingelser, som var opsat af SAS.

Det var planen, at ruten skulle have startet samtidig med vintertrafikprogrammet start i slutningen af oktober måned sidste år, men økonomiske udfordringer kom tilsyneladende på tværs.

Først og fremmest fik Rostock Airport, der var den drivende kraft og initiativtager til projektet, akutte økonomiske problemer og måtte for nylig reddes fra en truende konkurs.

Det fik Rostock Airways til at vende blikket mod Bremen, hvor selskabet startede en rute til Zürich med Air Alps som operatør. Denne rute blev dog indstillet den 1. marts, da Air Alps tilsyneladende havde penge til gode hos Rostock Airways og derfor ikke ønskede at fortsætte operationen.

Hjemmeside lukket
I denne uge er hjemmesiden hos Rostock Airways blevet lukket ned uden nogen begrundelse, så noget kunne tyde på, at det tyske virtuelle flyselskab har opgivet sine planer om at gøre sig gældende i den regionale luftfart i det nordlige Tyskland.

“Som det ser ud lige nu, har ruten fået lange udsigter. Om det er definitivt vil tiden vise. Men så må vi i stedet vurdere andre feeder-muligheder i vores nærområde,“ siger pressechef Søren Hedegaard Nielsen fra Københavns Lufthavn i en kommentar til den aktuelle situation for Rostock Airways.