Russisk uro påvirkede Air Alsie

EU’s boykot mod Rusland smittede af på årsregnskabet for Sønderborg-virksomheden Air Alsie, der blandt andet opererer businessjets over hele verden.

Storpolitiske begivenheder kan ofte have direkte indvirkning på et selskabs økonomiske resultater. Også selvom der er tale om begivenheder flere tusinde kilometer væk. Det er blandt andet tilfældet for EU’s boykot af Rusland. Den er nemlig medvirkende til at Sønderborg-virksomheden Air Alsie ikke får så god en bundlinje, som selskabet havde håbet på trods af en omsætningsfremgang.

Omsætningen i selskabets 2013/2014-regnskab, der løb fra 1. maj til 30. april, blev på 389 mio. kroner. Det er en forbedring på 17 procent i forhold til året før. Men årets resultat før skat blev på fire mio. kroner – en tilbagegang på 23 procent i forhold til 2012/2013.

”Vi er tilfreds med vores resultat på bundlinjen selvom det er svagere end sidste år. Det er et resultat af at hele markedet for charter af businessjets er påvirket af udviklingen i Rusland, hvor markedet stort set er helt forsvundet,” siger direktør Henrik Therkelsen fra Air Alsie.

Under sine vinger
Udviklingen i Rusland har betydet, at selskaber, der før fløj meget i Rusland, nu er søgt til andre markeder og er med til presse priserne ned.

Antallet af medarbejdere i virksomheden voksede med over 25 procent til 142 ansatte.

Air Alsieholder til i Sønderborg Lufthavn og beskæftiger sig med management af fly, vedligeholdelse af fly samt charter- og ambulanceflyvning. Tidligere i år blev selskabets tekniske afdeling desuden autoriseret som servicecenter for Falcon-fly fra den franske flyproducent Dassault. Falcon-jets er netop den flytype, som Air Alsie har flest af under sine vinger. 15 ud af de 22 fly selskabet opererer, er således Falcon-fly. Air Alsie ejer kun et fly selv. Resten er ejet af store virksomheder og private, som så lader Air Alsie stå for den daglige drift.