Rutelukning og ny topchef hos Mols-Linien

Storaktionæren Clipper og en række af de øvrige aktionærer rettede i går en skarp kritik mod Mols-Liniens bestyrelse med en appel om at få løst de økonomiske problemer og få gjort Mols-Linien til en god forretning. I forbindelse med en ekstraordinær generalforsamling tirsdag fik Clipper på forhånd flere af sine ønsker igennem.

I flere år har Mols-Linien sejlet på dybt vand og haft problemer med at skabe en overskudsforretning. Nu har storaktionæren Clipper med en ejerandel på 30 procent fået nok af elendige regnskaber. ogpresset mod bestyrelsen resulterede i, atMols-Liniens mangeårige administrerendedirektør Preben Wolff blev fjernet. I stedet tiltræder bestyrelsesmedlem Søren Jespersen, der er tidligere direktør i rederiet DFDS.

Inden den ekstraordinære generalformsaling ønskede Clipper Groups Partner og CEO, Per Gullestrup, at nedlægge to ruter, som han mente var et ”fundamentalt problem” for Mols-Linien. Det drejede sig dels om Kalundborg-Aarhus og Odden-Ebeltoft, som selskabet har sejlet på i mange år, men ifølge Per Gullestrup var det også tid til at gøre op med denne ”historiske” rute.

I går lykkedes det så Clipper at komme igennem med én af de ønskede rutelukninger, nemlig Kalundborg-Aarhus. Det er dog endnu uvist, hvornår lukningen træder i kraft, idet markedet for salg af tonnage er ganske vanskeligt i øjeblikket.

”Begge ruter skal afvikles, hvis Mols-Linjen igen skal blive en god forretning. I dag bløder selskabet og er ude i en overlevelseskamp, hvis der ikke snart sker noget for at vende den negative udvikling. Vi vil gøre, hvad vi kan for at få selskabet på rette kurs.”

Ifølge Clipper taber Mols-Linien 100.000 kroner om dagen på Kalundborg-Aarhus, der er i direkte konkurrence med Storebæltsbroen. Derudover er de stigende olieudgifter en yderligere omkostning for selskabet, påpeger Per Gullestrup.

Clipper fortæller til CHECK-IN.dk, at Mols-Linien inden for tre til fem år bliver nødt til at investere i nye færger, hvilket man på nuværende tidspunkt ikke har kapital til.

Clipper har fået lavet en undersøgelse, foretaget af Gallup, der viser, at 62 procent af de adspurgte vil foretrække en færge til og fra Aarhus, hvis der fremover var én færgerute. Kun 20 procent ville foretrække en færge til og fra Ebeltoft.

Rederiet ejer som nævnt 30 procent af aktierne i Mols-Linien. De største aktionærer er Nykredit og Finansiel Stabilitet, der varetager Amagerbankens aktier i selskabet.

I 2010 havde Mols-Linien et underskud på 77,5 millioner kroner og en gæld på 100 millioner kroner. Underskuddet var frembragt som følge af stigende oliepriser, der alene udgjorde 45 millioner kroner, mens et maskinhavari på færgen Max Mols i juli 2010 kostede i omegnen af 30 millioner kroner.