I 2017 vil Ryanair modtage 15 nye fly.

Ryanair: brændstofpriser vil koste konkurrenter livet

Ryanair leverede et milliardoverskud i 1. kvartal af regnskabsåret 2011/12. Og det irske lavprisflyselskab forudser, at de høje brændstofpriser vil koste flere konkurrenter livet.

Mandag tabte Ryanair-aktien 2,3 % i værdipå Irish Stock Exchange-børsen. Tabeti markedsværdi var på næsten 880 millioner kroner.

Det irske lavprisflyselskab leverede ellers et pænt regnskab for 1. kvartal af det forskudte regnskabsår 2011/2012, men investorerne var ikke helt tilfredse.

Ryanair fik en omsætningsfremgang på 29 %til 1.155 millioner euro i regnskabsårets første kvartal.

Samtidig steg overskuddet efter skat steg til 139 millioner euro – godt 1.036 millioner danske kroner -men det var under analytikernes gennemsnitlige forventning på 155 millioner euro. Og den udmelding straffede investorerne altså med et værditab på over 2 %.

Antallet af passagerer steg ellers med hele 21 % fra 18 millioner til 21,3 millioner passagerer i regnskabsårets første kvartal.

Samme kvartal i det foregående regnskabsår var stærkt negativt påvirket af den islandske askesky. Alene Ryanair måtte aflyse 9.400 afgange og mistede dermed 1,5 millioner passagerer.

“En kombination af recessionen og konkurrenternes reduktion af kapacitet fortsætter med at give gode vækstmuligheder i Europa i takt med at lufthavne konkurrerer indædt for at tiltrække Ryanair,“ vurderer Ryanairs koncerchef og CEO, Michael O’Leary.

Enhedsomkostningerne steg sammenlagt med 14 % og det skyldtes især en stigning på 49 % i brændstofregningen.

Brændstofpriserne vil tage livet af konkurrenter

Samtidig med kvartalsregnskabet fastholdt Ryanair forventningerne om et overskud på 400 millioner euroi hele 2011/12, og det kan man ikke mindst på grund af de høje brændstofpriser, der plager konkurrenterne mere end Ryanair.

Ifølge koncernchefMichael O’Leary, har Ryanair via såkaldt hedging allerede nu afdækket 90 % af sit forventede brændstofbehov i 2011/2012. Og det er sket til en pris på omkring $86 per tønde råolie, der idag koster omkring $118 per tønde. Med de nuværende priser har Ryanair altså en markant fordel, både i forhold til prisen og i forhold til de af konkurrenterne, der ikke har råd til at hedge.

“De høje brændstofpriser tvinger konkurrenterne til yderligere at øge deres brændstoftillæg og billetpriser. Det vil ogsåfremskynde konsolideringen, og flere luftfartsselskaber vil blive tvunget ud af branchen. Det vil skabe vækstmuligheder for Ryanair, da vi opererer de mest brændstoføkonomiske fly og har de laveste driftsomkostninger,“ forudser Michael O’Leary.