- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Ryanair dropper MAX-navnet

Det irske lavprisselskab Ryanair omdøber tilsyneladende de Boeing 737 MAX, som selskabet venter på at få leveret.

Først var det den amerikanske præsident, Donald Trump, der anbefalede Boeing at give 737 MAX et andet navn. Siden fulgte Emirates’ koncernchef, sir Tim Clark, op med en lignende anbefaling. Og nu ser det ud til, at Ryanair gør alvor af at droppe MAX-navnet på de fly, som venter på at blive leveret til det irske lavprisselskab.

Trods det globale flyveforbud, som MAX har været ramt i de seneste fire måneder, fortsætter Boeing produktionen af flytypen – om end for nedsat kraft. Men Boeing bygger fortsat 42 MAX-fly om måneden, og da flyene på grund af groundingen ikke kan leveres til de flyselskaber, der har bestilt dem, hober de nye fly sig op uden for fabrikken i Renton tæt på Seattle.

Ny bemaling
Billeder fra fabrikken i Renton – taget og postet på de sociale medier af Woodys Aeroimages – viser blandt andet spritnye Boeing 737 MAX-fly i Ryanair-bemaling. Og det interessante er, at de første fly til Ryanair, bærer MAX-navnet, mens det indtil videre femte og sidste fly i stedet bærer betegnelsen 737-8200.


Det hører dog med til historien, at de 135 MAX-fly, som Ryanair indtil videre har bestilt hos Boeing, er specialudgaver af MAX 8, og at de hele tiden har haft tillægsbetegnelsen -200, så det komplette navn er Boeing 737 MAX 8-200.

Specialudgave af MAX
CHECK-IN.dk har tidligere beskrevet Ryanairs specialudgave i detaljer, men det der primært adskiller 737 MAX 8-200 fra den almindelige 737 MAX 8, er, at Ryanair-flyene er indrettet med hele 197 sæder.

Det er otte flere sæder, end de normale MAX 8-fly indrettes med i lavprisudgaven og ligeledes otte sæder mere end i Ryanairs nuværende 737-800-fly.

Med plads til så mange passagerer i MAX 8-flyet har Boeing været nødt til at udstyre flyet med to ekstra nødudgange, som er placeret mellem vingerne og de bagerste døre i det 39,5 meter lange fly.

Ifølge den britiske avis, The Guardian, har hverken Boeing eller Ryanair ønsket at kommentere på billederne. Hvad flyselskaberne i øvrigt vælger at skrive på deres fly er i øvrigt fuldkommen op til flyselskaberne – og dermed flyproducenten uvedkommende.

MAX måske først retur i 2020
Mens flyene hober sig op uden for fabrikken i Renton, spekuleres der fortsat på, hvornår Boeing er færdig med at opdatere software og pilottræning, så de amerikanske flyvesikkerhedsmyndigheder, FAA, kan gencertificere flytypen.

Flere flyselskaber har nu pillet MAX ud af deres trafikprogrammer helt indtil november, men ifølge den amerikanske avis, The Wall Street Journal, er det muligvis ikke nok. Avisen henviser til, at unavngivne kilder hos både FAA og pilotfagforeninger siger, at flyet først vil være tilbage på vingerne igen i begyndelsen af næste år.

Indtil videre har hverken FAA eller Boeing dog sat nogen former for officiel tidsfrist for, hvornår gencertificeringen kan forventes.

 

Relaterede links

Ryanair overvejer baselukninger efter MAX-forsinkelse

Myndighed finder mulig ny fejl på MAX-flyene

Chefen for Boeings MAX-program træder tilbage