Boeing 737 MAX 8. Foto: Boeing

Myndighed finder mulig ny fejl på MAX-flyene

Det europæiske flysikkerhedsagentur, EASA, rejser nyt sikkerhedsproblem med Boeing 737 MAX. Myndigheden mener, at flyets autopilot er fejlbehæftet.

EASA har udarbejdet en liste med fem kritiske punkter, som man mener skal rettes, før flyveforbuddet mod Boeing 737 MAX kan ophæves. Ét af punkterne – vedrørende flyets autopilot – er nyt i forhold til tidligere udmeldinger.

Listen er ifølge det internationale nyhedsbureau, Bloomberg, sendt til både Boeing og de amerikanske flyvesikkerhedsmyndigheder, FAA. Bloomberg rapporterer, at EASA har konstateret, at MAX-flyenes autopilot ikke altid kobler ordentligt fra, hvilket risikerer at give flyets piloter kortere tid til at reagere, hvis flyet er ved at stalle.

Fem alvorlige punkter
EASAs undersøgelser af MAX-flyene skulle ifølge Bloomberg have fokuseret på forskellene på flykontrolsystemerne på 737 MAX og den forrige generation af flyet, 737 ’Next Generation’. Og det har ført til en liste med fem alvorlige punkter – samt en række mindre alvorlige.

De fem punkter er:

  • Problemer med det manuelle trim af flyets haleplan
  • Upålidelige ’angle of attack’ (AOA) sensorer
  • Utilstrækkelig pilottræning
  • Et softwareproblem med en chip, der lagger
  • Og endelig problemer med at slå autopiloten fra

”Ethvert af disse punkter kan i væsentlig grad få indflydelse på, hvornår flyet kan vende tilbage, men vi ved ikke, om de rent faktisk vil blive krav eller om de blot er emner, der skal drøftes,” siger John Cox til Bloomberg. Cox er tidligere 737-pilot og i dag direktør for luftfartskonsulentvirksomheden Safety Operating Systems.

Diskuterer mange emner
Cox understreger, at det er normen, at flyproducenter og sikkerhedsmyndigheder i løbet af en certificeringsproces diskuterer en lang række emner, og at det nye punkt vedrørende flyets autopilot derfor ikke nødvendigvis behøver at udgøre en stor risiko for Boeing.

Omvendt vedgår Cox også, at fejl på MAX-flyenes autopilot kan få vidtrækkende konsekvenser for Boeing for hele re-certificeringen af MAX.

Generisk udmelding
FAA har ikke officielt ville udtale sig om, hvorvidt den amerikanske sikkerhedsmyndighed også har konstateret det problem, som EASA nu påpeger. Eneste reaktion fra FAA er kommet i form af følgende – noget generiske – udmelding:

“FAA arbejder fortsat tæt sammen med andre, civile luftfartsmyndigheder i vores gennemgang af Boeings certificeringsdokumentation for 737 MAX. Denne proces involverer regelmæssig kommunikation blandt alle parter.”

På samme måde nøjes Boeing med fastslå, at man fortsat ”arbejder sammen med myndighederne og leverer information, så MAX kan sendes sikkert tilbage i drift.”

 

Relaterede links

Boeing outsourcede udvikling af 737 MAX-software

Ny fejl i software på MAX-fly

”Sully”: Giv simulatortræning til MAX-piloter