På linje med politifolk skal flyveledere fratages retten til at nedlægge arbejdet, mener Ryanair, hvis trafik påvirkes markant af den igangværende franske flyveleder-strejke.
Den igangværende strejke blandt franske flyveledere får nu Ryanair til at foreslå, at flyveledere ganske enkelt får forbud mod at strejke. På samme måde som det er tilfældet med politifolk og militært personel.
Ryanair har gentagne gange opfordret den franske regering og EU-Kommissionen til at gribe ind for at forhindre de europæiske forbrugere jævnligt bliver holdt som gidsel af franske flyveledere, der forstyrrer ikke kun flyvninger til og fra Frankrig, men også flyvninger gennem fransk luftrum. Det betyder at almindelige rejsende lider under aflysninger og forsinkelser – også selvom deres fly hverken letter fra eller lander i en fransk lufthavn.
Afpresning og forstyrrelser
Det har dog ikke ført til særlig meget og siden søndag har franske flyveledere igen strejket og forstyrret en stor del af Ryanairs flyvninger. Det er ifølge Ryanair 42. gang siden 2009 at franske flyveledere strejker.
Derfor opfordrer Ryanair nu forbrugerne til at underskrive sin ”Hold Europas luftrum åben”-erklæringen, som opfordrer Europa-Kommissionen og Europa-Parlamentet til at beskytte Europa mod det som Ryanair ikke tøver med at kalde flyveledernes gentagen afpresning og forstyrrelser af europæisk flytrafik.
Ryanair opfordrer i erklæringen til, at flyveledere over hele Europa får frataget retten til at nedlægge arbejdet. Flyvelederne skal dog stadig have lov til at tilslutte sig fagforeninger, organisere sig og fremme deres bekymringer gennem mægling eller bindende voldgift, der ikke involverer strejker eller lukker luftrummet over Europa.
En million underskrifter
Desuden mener Ryanair, at flyveledere i andre europæiske lande bør have lov til at styre flyvninger over fransk luftrum når de franske flyveledere strejker. Det store lands placering lige midt i Europa betyder nemlig, at franske flyvelederstrejker berører store dele af flytrafikken i Europas – uanset om flyvningerne starter fra eller slutter i Frankrig. Det gælder eksempelvis for hovedparten af flyvningerne fra Skandinavien til Spanien og Portugal samt retur.
Når Ryanair har indsamlet 1 million underskrifter, vil erklæringen blive fremlagt i Bruxelles og overdraget til EU-Kommissionen og EU-Parlamentet, som så vil blive tvunget til at overveje at tage skridt til at forhindre disse uberettigede afbrydelser.