Ryanair fortsætter indtog i hovedlufthavne

Athen bliver den seneste i rækken af storlufthavne, som Ryanair gør sit indtog i. København kan være i sigtekornet.

Der sker mange store såvel som små ændringer hos det irske lavprisselskab Ryanair i øjeblikket. Ny og mere brugervenlig hjemmeside og en mere lydhør og venlig topchef, Michael O’Leary, er nogle af tingene, ligesom gebyrer er sat ned og bagageregler er blevet lempet.

Men mest bemærkelsesværdigt er det hvordan selskabet åbner baser i stadigt flere storlufthavne. Ryanairs oprindelige forretningsstrategi var at gå i en stor bue udenom de store lufthavne. Men det princip slækker selskabet stadig mere på. Således offentliggjorde Ryanair tirsdag, at man fra april åbner base i den græske hovedstad Athens lufthavn. Her vil selskabet stationere to fly.

Bryder med princip
For bare få måneder siden offentliggjorde Ryanair planer om at åbne baser i Bruxelles’ Zaventem lufthavn og i Roms Fiumcino lufthavn. Basen i Bruxelles åbner i næste måned og Rom-basen åbnede i december sidste år.Ryanair har også baser i Madrid og Barcelona, der er i europæisk top10 over hovedlufthavn, samt i Dublin, Manchester, Lissabon, Budapest og fra 1. aprilogså i Prag.

Basen i Athen skal bruges til at starte græske indenrigsruter fra hovedstaden til Rhodos, Kreta, Paphos og Thessaloniki samt udenrigsruter til London og Milano. Samtidig gør Ryanair den græske storby Thessalonikis lufthavn til base for et fly. Ryanair flyver til lufthavnen i dag men har ikke en egentlig base med fly og besætninger stationeret.

Søgt i CPH
Annonceringerne af baseåbningerne i Rom, Bruxelles og Athen kommer samtidig med at Ryanair har ansøgninger om landingstilladelser i Københavns Lufthavn liggende hos Airport Coordination Denmark, der administrerer tilladelserne. Ryanair har søgt om at få lov at flyve fra København til 16 destinationer i Nordeuropa.

Københavns Lufthavn har flere gange tidligere slået fast, at Ryanair er velkomne i lufthavnen på Amager. Men at det bliver på samme vilkår som alle andre selskaber. Hvis Ryanair en dag skulle finde på at sætte landingshjulene ned i Københavns Lufthavn, så vil de formentlig få en varm velkomst af især fagforeningen 3F, der sandsynligvis vil iværksætte blokade mod selskabets fly.