Ryanair-fly i Billund Lufthavn (Arkivfoto: Morten Lund Tiirikainen)

Ryanair freder Billund-base

Ryanair fastholder sin base i Billund Lufthavn. Det kan give fagbevægelsen et smuthul til at blokere de Ryanair-fly, som i fremtiden kan komme til at flyve ind til CPH fra andre baser.

Det gælder om at holde tungen lige i munden i sagen om overenskomster eller ej for Ryanairs ansatte på selskabets baser i Billund Lufthavn og Københavns Lufthavn. Også for Ryanair. Selskabet kan dog være ved at give fagbevægelsen et kærkomment smuthul til at blokere selskabets operationer i Københavns Lufthavn.

Mens Ryanair overvejer at lukke sin base i Københavns Lufthavn efter et nederlag i Arbejdsretten onsdag, så vil Ryanair holde fast i basen i Billund Lufthavn. Det bekræfter Ryanairs kommunikationschef Robin Kiely overfor CHECK-IN.dk.

Ryanair vil på den måde stadig have en base på dansk jord, selvom basen i Københavns Lufthavn lukkes. Det kan få stor betydning for fagbevægelsens muligheder for at blokere de Ryanair-fly, som kommer til at flyve ind til CPH fra andre baser, hvis CPH-basen lukker.

I hele Danmark
Arbejdsretten slog onsdag eftermiddag fast, at fagforeningen Flyvebranchens Personale Union (FPU) er i sin gode ret til at kræve overenskomster for Ryanair-personalet på selskabets baser i hele Danmark. Hvis ikke Ryanair vil indgå en overenskomst, så kan FPU lovligt iværksætte en hovedkonflikt mod selskabet samt få andre LO-forbund til at iværksætte sympatikonflikter.

Hvis Ryanair ikke længere har en base i Københavns Lufthavn, så kan FPU ikke varsle hovedkonflikt mod Ryanair her. For så er der ingen Ryanair-ansatte i Københavns Lufthavn at overenskomstdække. Det kan man til gengæld i Billund Lufthavn, hvor der stadig vil være en base.

I halen på en hovedkonflikt hænger en sympatikonflikt, hvor andre faggrupper lovligt nedlægger arbejdet i sympati. Det kan være bagagemedarbejdere organiseret i 3F, check-in personale organiseret i HK eller security-medarbejdere organiseret i Serviceforbundet.

Langt mindre spiller
I Billund Lufthavn tilkendegav personalet tilbage i 2012, da Ryanair åbnede sin base i Vestdanmarks største lufthavn, at de ikke ønskede at lave sympatikonflikt. Personalet frygtede at Ryanair ville trække sig helt ud af Billund Lufthavn, hvor selskabet er den største enkeltoperatør. Og det kunne føre til nedskæringer og fyringerne, frygtede medarbejderne.

En hovedkonflikt i Billund Lufthavn kan dog kobles sammen med en sympatikonflikt i Københavns Lufthavn, hvor Ryanair er en langt mindre spiller. Gør fagbevægelsen det, så vil de stadig kunne blokere Ryanairs fly i Københavns Lufthavn, selvom selskabet ikke længere har base i lufthavnen og selvom flyene kommer flyvende ind fra baser andre steder i Europa.

Fagbevægelsen vil i de kommende dage beslutte sig for, om man vil benytte sig af denne taktik.

Torsdag vil FPU afsende et såkaldt første konfliktvarsel. Om cirka fem dage vil FPU afsende andet konfliktvarsel og cirka en uge efter det, vil en konflikt træde i kraft, hvis ikke Ryanair inden da har indgået en overenskomst. LO’s advokat Peter Nisbeth vurderer overfor CHECK-IN.dk, at en konflikt vil kunne træde i kraft omkring mandag den 20. juli. Hvor i landet konflikten så bliver effektueret og hvor den eventuelt ikke bliver effektueret, vil tiden vise.