Ryanair Boeing 737-800 i Københavns Lufthavn. (Foto: Andreas Krog)

Ryanair genovervejer baselukning

Først erklærede Ryanair, at basen i CPH vil blive lukket efter nederlaget i Arbejdsretten. Nu trækker selskabet imidlertid i land igen. Teknikaliteter betyder, at en konflikt mod Ryanair først kan iværksættes om godt to uger.

Ryanair overvejer lige nu om de skal lukke deres base i Københavns Lufthavn og lade selskabets ruter til og fra København betjene med fly fra andre baser. Det sker efter at Arbejdsretten onsdag eftermiddag slog fast, at fagforeningen Flyvebranchens Personale Union (FPU) er i sin gode ret til at kræve overenskomster for Ryanair-personalet på basen i CPH. Og ønsker Ryanair ikke at indgå overenskomst, så kan FPU lovligt iværksætte en konflikt mod selskabets operation i lufthavnen.

Få minutter efter at Arbejdsretten klokken 14.00 havde afsagt sin dom, udsendte Ryanair en pressemeddelelse hvor de erklærede, at selskabets fire nuværende og otte fremtidige allerede annoncerede ruter til og fra København vil blive betjent med fly fra andre baser. Dermed vil basen i Københavns Lufthavn blive lukket.

Senere tidspunkt
Onsdag aften trak Ryanairs kommunikationschef Robin Kiely overfor CHECK-IN.dk lidt i land igen.

”Med hensyn til flyoperationer og næste skridt vil vi træffe en beslutning på et senere tidspunkt,” skrev Robin Kiely i en email til CHECK-IN.dk onsdag aften.

”Vi afventer en fuldstændig oversættelse og endelig juridisk rådgivning vedrørende dommen,” forklarer Robin Kiely.

Navne manglede
Arbejdsretten mente ikke at de konfliktvarsler, som Flyvebranchens Personale Union tidligere har sendt til Ryanair er lovlige. Det skyldes at varslerne ikke indeholder navne på de medarbejdere på basen i København, som FPU vil udtage til konflikt. Hvis ikke FPU har medlemmer blandt Ryanairs ansatte på basen i København, så skal det bare fremgå af varslet. Det er stadig muligt for fagbevægelsen at varsle konflikt mod en virksomhed, selv om en fagforening ikke har medlemmer i den pågældende virksomhed.

FPU og LO vil nu rette varslerne til og i dag torsdag afsende et nyt såkaldt første konfliktvarsel. Om cirka fem dage vil Flyvebranchens Personale Union afsende andet konfliktvarsel og cirka en uge efter det, vil en konflikt træde i kraft, hvis ikke Ryanair inden da har indgået en overenskomst.

LO’s advokat Peter Nisbeth vurderer overfor CHECK-IN.dk, at en konflikt vil kunne træde i kraft omkring mandag den 20. juli.