Ryanair: Grønt lys til Atlant-ruter

Ryanairs bestyrelse har godkendt en plan for etablering af Ryanair-ruter over Atlanterhavet inden for 4-5 år.

Inden for fire til fem år kan Ryanairs hvide, blå og gule fly meget vel sættes kursen vestover fra hovedkvarteret i Dublin og en række andre europæiske storbyer mod New York, Chicago, Los Angeles og andre amerikanske storbyer.

Mandag godkendte bestyrelsen for det irske lavprisselskab nemlig en ambitiøs vækststrategi for det, der allerede i dag er Europas største flyselskab målt på antal passagerer. Den nye strategi indeholder ifølge Financial Times en plan om at starte transatlantiske flyvninger inden for 4-5 år mellem et dusin europæiske og amerikanske storbyer til priser ned til under 100 danske kroner.

Om planen bliver ført ud i livet afhænger blandt andet af om Ryanair kan få de rette langdistancefly leveret af Boeing eller Airbus.

”Bestyrelsen i Ryanair har godkendt en plan for fremtidig vækst inklusiv transatlantisk trafik. Vi taler med flyproducenterne om langdistancefly, men vi kan ikke sige mere på nuværende tidspunkt,” siger Ryanair til avisen.

Set hvad andre har gjort
Det irske selskab lægger ikke skjul på, at man har holdt øje med hvordan det er gået hos konkurrenten Norwegian, der lancerede langdistanceflyvninger i 2012.

”Vi har set hvad andre har gjort. Vi har lyttet og observeret hvad der er sket de sidste 12 måneder, og nu har vi en bedre ide om, hvordan vi kunne tænke os at lancere det og markedsføre det. Og hvordan produktet skulle se ud,” siger Ryanairs marketingdirektør, Kenny Jacobs.

Han mener sagtens Ryanair ville kunne skille sig ud fra Norwegian, der i dag flyver fra London Gatwick til flere destinationer i USA.

”Vi er en større forretning. Et større brand med mere trafik og en meget mere effektiv omkostningsplatform,” understreger Kenny Jacobs.

Den transatlantiske trafik vil ikke blive markedsført under Ryanair-navnet, fastslår Kenny Jacobs.