Ryanair gjorde sin entré i Rygge i 2009.

Ryanair har opsagt base i Norge

Ryanair har afgivet en betinget opsigelse af baseaftalen i den norske lufthavn Moss-Rygge med virkning fra 1. november i år. Dermed kan op til fem basefly og mindst 700.000 årlige passagerer være på vej væk.

Den privatejede Rygge-lufthavn i Moss, der ligger omkring 60 kilometer syd for Oslo har for alvor fået kniven på struben. Da den norske regering i slutningen af november fremlagde forslag til en ny passagerafgift på flyvninger fra norske lufthavne, råbte lufthavnen vagt i gevær.

Lufthavnen i Rygge frygtede, at Ryanair ville gøre alvor af at flytte sine op til fem basefly væk fra lufthavnen, og det er lige præcist, hvad der er udsigt til, hvis afgiften på 80 norske kroner træder i kraft den 1. april i år.

I sidste uge kom det nemlig frem, at Ryanair allerede den 14. december sidste år lavede en betinget opsigelse af baseaftalen i Rygge. Såfremt den norske regering fastholder passagerafgiften, vil Ryanair lukke basen med udgangen af oktober måned i år.

“Det er en betinget opsigelse. Hvis afgiften kommer, så forsvinder Ryanairs basefly fra den 1. november. Fra at have 1,6 millioner passagerer vil vi komme under 500.000. Det er en særafgift, der betyder, at vi som privat lufthavn bliver ekstremt hårdt ramt,“ siger lufthavnsdirektør Pål F. Tandberg til det norske nyhedsbureau NTB.

Fortroligt brev til finansministeren
Lufthavnsdirektøren mener således at tabet af Ryanair vil koste flere end 1,1 mio. årlige passagerer og vende et overskud til et underskud på 140 mio. norske kroner.

Udmeldingerne fra Moss Rygge Lufthavn er nok en kende mere pessimistiske end hvad der er den reelle trussel. Ryanairs kommercielle direktør David O´Brian har i al fortrolighed sendt et privat brev til den norske finansminister Siv Jensen, hvoraf det fremgår, at Rygge har udsigt til at miste 700.000 passagerer fra Ryanair.

I brevet som Moss Avis har fået adgang til, kritiserer det irske lavprisflyselskab, at alle sagsakter omkring passagerafgiften er på norsk, således at Ryanair og andre internationale flyselskaber ikke har haft adgang til informationer om lovforslaget.

“Det er ikke rigtigt, hvad nogle hævder, at vi har bestemt os for at flyve fra Gardermoen, og at passagerafgiften derfor ikke er vigtig for os. Kommer afgiften forsvinder 12 af vores ruter fra Rygge og med det 700.000 passagerer,“ skriver David O´Brien ifølge Moss Avis i brevet.

Ryanair bekræfter også i brevet, at selskabet har søgt slots (start- og landingstilladelser, red.) i Gardermoen for at have en back-up plan i tilfælde af, at afgiften indføres og Moss Lufthavn Rygge må lukke.Passagerafgiften skal efter planen indføres den 1. april, og høringsfristen udløber den 21. februar.