Ryanair har ramt ‘muren’

Det irske lavprisflyselskab Ryanair har tradition for tocifrede vækstrater. For første gang i de seneste 10 år må Ryanair nøjes med en vækst under 10 procent i en juni måned.

Der er grænser for vækst – selv hos det irske lavprisflyselskab Ryanair.

Det fremgår tydeligt at lavprisflyselskabets passagertal fra juni måned. Her rejste 7,33 millioner passagerer med selskabet mod 6,71 millioner i samme måned året før. I sig selv en imponerende bedrift med en absolut fremgang på 620.000 passagerer.

Men måler man på den relative vækst, har Ryanair tilsyneladende ramt muren i forhold til de vanlige tocifrede vækstrater, som lavprisflyselskaberne har brystet sig med.

I juni måned steg passagertallet således med blot 9 procent mod tocifrede vækstrater helt tilbage til og med 2002. Alene i juni 2003 voksede selskabets passagertal med 47 procent i forhold til samme måned året før, hvilket har været den hidtil største stigning i en juni måned.

Naturligvis er det sværere at præstere store vækstrater, når det sker på baggrund af relativt høje passagertal. Mentallene illustrerer en udvikling, der kan betyde, at det irske lavprisflyselskab har brug for at justere forretningsmodellen, hvis væksten skal holdes.

De traditionelle netværksselskaber, som Ryanair gerne sammenligner sig med, forventer at skabe en vækst på mellem fire og seks procent i de kommende år.

I juni måned 2002 rejste 1,25 millioner passagerer med Ryanair. Dette tal er næsten seksdobleti løbet af 10 år til 7,33 millioner i juni måned 2011.

Ryanairflyver i dag på mere end 1.100 ruter i 27 lande og mellem mere end 160 destinationer.I Danmark flyver Ryanair til lufthavnene i Billund og Aarhus, mens Københavns Lufthavn endnu må spejde langt efter det irske lavprisflyselskab, der indtil videre har valgt at flyve tre ruter fra Sturup-lufthavnen ved Malmø.

Ryanair beskæftiger en enhedsflåde på i alt 272 fly af typen Boeing 737-800.