EU’s miljøministre har i denne uge været samlet til Rådsmøde i Luxembourg, og de har besluttet ikke at udvide ETS-ordningen til langdistanceflyvninger. “Det er uforklarligt og uforsvarligt,” lyder det fra Ryanair.
At der er modstridende interesser i europæisk luftfart har længe været kendt, og ikke overraskende er det Ryanair, der står på den ene side, og de store netværksflyselskaber på den modsatte side.
Det irske lavprisflyselskab har i sin sædvanlige stil rettet en kraftig kritik mod en politisk beslutning på EU-niveau. Denne gang er det EU’s miljøministre, der på et Rådsmøde den 28. juni har blokeret for udvidelsen af den europæiske emissionshandelsordning ETS (Emissions Trading System) til også at omfatte langdistanceflyvninger fra EU.
Beslutningen i Rådet står i kontrast til, at et flertal i Europa-Parlamentet for nylig stemte for at inkludere langdistanceflyvninger i ETS-ordningen.
Langdistanceflyvninger tegner sig ifølge Ryanair for over 50 procent af CO2-emissionerne i europæisk luftfart.
Uforklarligt og uforsvarligt
Ryanair er uforstående over for, at langdistanceflyselskaber, der tegner sig for næsten 52 procent af den europæiske CO2-udledning, skal fritages for klimaafgifterne, mens det er rejsende på de europæiske kortdistanceflyvninger, der kommer til at betale hele regningen.
“Miljøministrenes EU-rådsafstemning er uforklarlig og uforsvarlig. Disse miljøministre fra Tyskland, Holland, Frankrig, Spanien og andre lande burde nu forklare, hvorfor de fritager rige langdistancepassagerer for at betale miljøafgifter, mens de hårdt pressede europæiske forbrugere og deres familier på kortdistanceflyvninger, som står for mindre end 50 procent af Europas CO2-udledning fra luftfarten, betaler 100 procent af miljøafgifterne,” siger Michael O’Leary, koncernchef i Ryanair, i en pressemeddelelse.
Det er ikke tilfældigt, at koncernchefen nævner både Tyskland, Holland, Frankrig og Spanien. Disse lande er hjemsted for flyselskaber som Lufthansa, KLM, Air France og Iberia, der er nogle af de største langruteflyselskaber i EU.
Ryanair opfordrer EU’s medlemslande til at drøfte denne holdning og støtte resultatet af afstemningen i Europa-Parlamentet. Herudover opfordres EU-Kommissionens hollandske næstformand Frans Timmermanns, der er Green Deal-kommissær, til at kræve, at de nævnte flyselskaber kommer til at betale deres rimelige del af CO2-udledningen.
Relaterede artikler:
Skandinaviske lufthavne følger ikke SAS i ny alliance