Ryanair-kampagne på spinkelt grundlag

Fagbevægelsens oplysninger om arbejdsvilkårene i Ryanair baserer sig ikke på ansættelseskontrakter med Ryanair. At det ikke har været nævnt før, er mediernes skyld, mener fagforening.

Adskillige kommuner har besluttet, at deres medarbejdere ikke længere må flyve med Ryanair. Flere politikere mente under valgkampen, at det samme skal gøre sig gældende for Statens ansatte. I det hele taget er det irske lavprisselskab kommet under voldsom beskydning i kølvandet på sin åbning af en base i Københavns Lufthavn i marts i år.

Beskydningen er kommet fra især LO-fagbevægelsen og den politiske venstrefløj med anklager om, at arbejdsforholdene for de ansatte i Ryanair er social dumping og ”slavelignende forhold”. Anklager, der har ført til en udbredt modstand mod Ryanair i den danske befolkning.

Sagen er imidlertid den, at anklagerne baserer sig på et ganske spinkelt bevisgrundlag. LO-fagforeningen Flyvebranchens Personale Union (FPU), der har gået forrest i angrebet på Ryanair, er således ikke i besiddelse af kontrakter for kabinepersonale ansat direkte hos Ryanair. FPU har heller ikke kontrakter for de ansatte på Ryanairs base i København Lufthavn. Det står klart efter et retsmøde i Arbejdsretten i sidste uge.

Ikke direkte ansat
LO og FPU har anlagt en sag mod Ryanair i Arbejdsretten, da Ryanair ikke ønsker at tegne overenskomst for sine indtil videre 10 piloter og 20 kabineansatte på basen i Københavns Lufthavn. Mandag i sidste uge fremlagde parterne deres beviser og førte vidner til forsvar for deres påstande ved et over ni timer langt retsmøde i Arbejdsretten.

Her kunne LO og FPU ikke fremvise en kontrakt for en pilot eller en stewardesse, der er ansat direkte hos Ryanair. LO’s vidner var blandt andet to danske piloter, der havde fløjet for Ryanair for år tilbage. De havde dog været ansat gennem bemandingsfirmaer og ikke direkte hos Ryanair.

Ingen løn under sygdom
Det er især arbejdsforholdene for kabinepersonalet, som Flyvebranchens Personale Union har fortalt opsigtsvækkende historier om i medierne i forbindelse med Ryanairs baseåbning.

”Faktum er jo, at de tilbyder deres kabinepersonale helt ned til 7.500 kroner om måneden og ingen løn under sygdom,” sagde formanden for Flyvebranchens Personale Union, Thilde Waast, i januar i år til DR Nyheder.

Til samme medie sagde formanden i januar også:

”Ryanair har ikke helt almindelige danske tryghedsforhold. Altså ikke løn under sygdom, ferie med løn, adgang til pensionsordninger og et lønniveau, hvor man kan regne med, hvad man har at leve for.”

Gammel kontrakt
Men FPU og LO førte i Arbejdsretten ikke en nuværende eller tidligere Ryanair-stewardesse som vidne til at dokumentere påstandene. De kunne heller ikke fremlægge en kontrakt for en stewardesse, der var ansat i Ryanair på de vilkår, som FPU-formanden har fortalt om i medierne.

Flyvebranchens Personale Union er i besiddelse af en gammel kontrakt fra bemandingsfirmaet Crewlink for kabinepersonale på basen i Københavns Lufthavn. Sagen er dog den, at det kun er en kontrakt, som de, der ønskede at komme til København, blev tilbudt. Ingen af de stationerede på CPH-basen er endt med at være ansat på Crewlink-kontrakten.

Flere af de Ryanair-ansatte på basen i Københavns Lufthavn oplyser til CHECK-IN.dk, at de tjener omkring 2.000 – 2.500 Euro, svarende til 14.900 – 18.600 kroner.

“Hvis ikke vi tjente en fornuftig løn, ville vi ikke have råd til at være her,“ skriver en af dem til CHECK-IN.dk.

Flyvebranchens Personale Union er desuden i besiddelse af en kontrakt fra 2012 for en italiensk stewardesse ansat i Norge.

Kender ikke forholdene
FPU-formand Thilde Waast erkender, at FPU ikke kan dokumentere, at ansættelsesforholdene i Ryanair er sådan, som hun har sagt tidligere.

“Vi kender ikke til de forhold, som de arbejder på nu i Kastrup Lufthavn. De forhold vil Ryanair ikke ud med. Det eneste vi har at forholde os til er Crewlink-kontrakten, som vi ved, har været på tale for dem, der skulle arbejde på Kastrup-basen,“ siger Thilde Waast, formand for Flyvebranchens Personale Union, til CHECK-IN.dk.

Hun giver medierne skylden for at det ikke har fremgået, at hendes udtalelser alene bygger på oplysninger fra kontrakter med bemandingsfirmaer og ikke er baseret på oplysninger fra en egentlig Ryanair-kontrakt.

“Jeg kan ikke fremlægge eksempler på Ryanair-kontrakter. Men jeg mener, vi har holdt os på vores banehalvdel. At medierne ikke tydeligt har skrevet, at der ikke er tale om Ryanair-kontrakter, kan vi ikke gøre for,“ understreger Thilde Waast.

Efter det lange retsmøde mandag i sidste uge oplyste Arbejdsrettens dommere, at man ville træffe en afgørelse ”så hurtigt som muligt og forsvarligt.” Præcis hvornår det bliver, vides endnu ikke.