Michael O´Leary (Arkiivfoto: Ole Kirchert Christensen)

Ryanair klar med gratis sms-service

Ryanair har tradition for at tage sig betalt for næsten alt hvad de kan slippe afsted med. Men nu gør selskabet en undtagelse.

Gratis ydelser er nok det, de færreste forbinder med lavprisselskabet Ryanair. Irerne har alle dage gjort en dyd ud af at ligge forrest i feltet, når det kommer til at opkræve betaling for diverse services, som er forbundet med en flyrejse. Det er en grundpille i selskabets strategi og en særdeles væsentlig indtægtskilde.

Men det er som bekendt undtagelsen, der bekræfter reglen. Og nu gør Ryanair en undtagelse og tilbyder sine kunder en gratis sms-tjeneste, der skal gøre kunderne opmærksom på flyforsinkelser på mere end 90 minutter.

Ryanair forventer, at sms-tjenesten især skal bruges ved større forsinkelser som følge af dårligt vejr og eventuelle lukninger af luftrummet på grund af nye vulkanudbrud.

Undersøgelser viser, at 95 procent af flyrejsende medbringer en mobiltelefon.

Ryanairs karismatiske og til tider provokerende topchef Michael O’Leary tiltrak sig stor opmærksomhed og forargelse, da han for år tilbage luftede tanken om at opkræve betaling for at benytte toiletterne ombord på Ryanairs fly. En idé, som selskabet ikke har ført ud i livet endnu. Men det vigtigste for O’Leary var sandsynligvis også blot at trække overskrifter.

Foto: Ryanair har flere gange tiltrukket sig opmærksomhed ved at lave en kalender med 12 af selskabets smukkeste stewardesser. 2012-udgaven er udsolgt, men kostede knap 100 kroner.