I 2017 vil Ryanair modtage 15 nye fly.

Ryanair-ledelsen kvæler oprør hos piloterne

Det er ikke kun i kabinen, at Ryanair styrer sine ansatte med jernhånd – det sker også i cockpittet.

Et er, hvad omverden tror og mener om et flyselskab, noget ganske andet er, hvad selskabets eget personale udtrykker af bekymring om interne forhold. På det område er det irske lavprisselskab Ryanair efterhånden en rig kilde til nyheder af den kontroversielle slags.

Kort tid efter at kabinepersonalets strenge vilkår blev eksponeret i medierne hos det irske lavprisselskab, er det nu også kommet frem, at piloterne hos Ryanair arbejder under så stort et pres, at det kan få konsekvenser for sikkerheden. Især måden, hvorpå piloter er ansat i Ryanair, skaber bekymring for sikkerheden ombord i selskabets fly. Det har fået piloterne til at skrive et brev til Irish Aviation Authority (De Irske Luftfartsmyndigheder red.), som Ryanair reguleres af, hvori de udtrykker deres bekymring.

Det er Ryanair Pilot Group (RPG), som står bag initiativet til brevet. RPG repræsenterer kaptajner og co-piloter, som er ansat i Ryanair. Organisationen er dog som alle andre arbejdsrelaterede organisationer på ingen måder anerkendt af Ryanair.

Imidlertid er brevet kommet topledelsen i Ryanair for øre, og det har udløst en intern advarsel, skriver The Independent. Ryanairs piloter er blevet advaret mod at underskrive brevet. Skulle de gøre det alligevel, vil det blive betragtet som en ”grov forseelse,” lyder advarslen, hvilket er ensbetydende med afskedigelse.

Intet arbejde – ingen løn
Det er især forholdet omkring, at piloterne ikke er ansatte af Ryanair, men er selvstændige på kontrakt, der sælger deres arbejdskraft til Ryanair, der bekymrer RPG. Forholdet indebærer nemlig, at piloterne kun må arbejde for Ryanair og kun får løn for de timer, som de flyver. Desuden skal piloterne betale for alle deres egne udgifter herunder uniformer, identitetskort, transport og hotelophold. Endvidere får piloterne ingen pension eller løn under sygdom.

En pilot fortæller til The Independent, at Ryanair ikke anerkender bekymringerne for mulige sikkerhedsbrist ved denne ansættelsesform. Ifølge Ryanair har piloterne en moralsk og juridisk forpligtigelse til at sige fra, hvis de ikke mener, at de er i stand til at flyve.

Den pågældende pilot fremhæver problemet i, at piloterne også kun er mennesker og konsekvensen i ikke at få løn, kan få nogen til at sige: ”jeg kan gøre dette, jeg har det fint, jeg må bare klø på.” Sikkerhedskulturen i Ryanair bygger ifølge piloten på frygt, men det har topledelsen i Ryanair ikke meget til overs for.

”Hvis Ryanair Pilot Group ønsker at lave unøjagtige eller falske påstande om ikke-sikkerhedsmæssige spørgsmål, er de fri til at gøre det, men vi vil ikke tillade, at Ryanairs sikkerhed skal bagtales af denne pilot-fagforening,” står der i advarslen, som blev udsendt i kølvandet på brevet til luftfartsmyndighederne. Advarslen er skrevet af chefen for Ryanairs piloter, Ray Conway.

Piloter tager til genmæle
Retorikken i meddelelsen har fået RPG til at rette en ny henvendelse til Irish Aviation Authority.

”(Vi er red.) yderst bekymret over dele af den retorik, der anvendes i dette notat (advarslen fra Ryanair red.), og det implicitte forsøg på at begrænse indberetningen af ​​sikkerhedsrelaterede problemer,” har RPG skrevet til Irish Aviation Authority.

Denne henvendelse har i første omgang udløst endnu en kritisk svada fra Ryanair-ledelsen, hvor en talsmand oplyser:

”Vi kommenterer ikke på anonyme, usignerede breve fra internet trolle (provokerende beskeder red.) finansieret af European Cockpit Association.”

Talsmanden tilføjer desuden, at det er ”vrøvl”, at piloterne kan føle sig presset til at arbejde, selvom de er syge.

”Kontrakt-piloter rapporterer sig syge, når de føler, at de ikke kan flyve. Vi fastholder en daglig vagtplan med standby-piloter netop af denne grund,” oplyser talsmanden og tilføjer, at påstanden om pressede piloter tidligere er blevet undersøgt og afvist af Irish Aviation Authority.