Ryanair har leveret endnu et rekordhalvår med et nettooverskud på 19 milliarder kroner. Selskabet har nydt godt af højere billetpriser, en stærk påskeperiode og effektiv omkostningskontrol.
Ryanair har atter leveret en markant stigning i resultatet. Europas største lavprisflyselskab har mandag morgen præsenteret et halvårsoverskud i perioden for 1. april til 30. september på 2,54 milliarder euro, eller hvad der svarer til godt 19 milliarder kroner.
Resultatet løftede sig med 42 procent i forhold til samme periode året før, og det er drevet af stigende billetpriser, en stærk påske og fortsat stram omkostningsstyring.
I det seneste kvartal steg nettooverskuddet med 42 procent til 1,72 milliarder euro (12,8 milliarder kroner), og det var baseret på en omsætningsvækst på otte procent til 5,48 milliarder euro (40,9 milliarder kroner).
Da passagertallet kun steg med tre procent til 119 millioner i første halvår – mod 115,3 millioner året før – er den noget større omsætningsvækst en tydelig indikator for, at det er lykkedes Ryanair at få en højere pris for de solgte billetter. Den gennemsnitlige billetpris steg da også med 13 procent til 58 euro (433 kroner).
“Vi har haft gavn af en stærk påske i første kvartal og et fuldt comeback i billetpriserne efter sidste års fald. Samtidig er vores omkostninger fortsat under kontrol,” lyder det koncernchef Michael O’Leary i en kommentar til regnskabet.
Effektiv omkostningskontrol
Ryanair er ligesom mange andre flyselskaber ramt af stigende omkostninger til lufttrafiktjenesterne og nye miljøkrav, og derfor er driftsomkostningerne i halvåret steget til 6,96 milliarder euro, hvilket svarer til blot en procent per passager.
Samtidig har Ryanair foretaget en gunstig afdækning af 85 procent af brændstofforbruget for andet halvår fra 1. oktober 2025 til 31. marts 2026.
Koncernens balance er fortsat stærk med mere end 1,5 milliarder euro i kontnatbeholdning, og kreditvurderingen BBB+ hos både Fitch og S&P. Derudover har selskabet har selskabet afdraget gæld for 1,2 milliarder euro, lanceret et aktietilbagekøbsprogram på 750 millioner euro og udbetaler et midlertidigt udbytte på 0,193 euro pr. aktie i februar 2026.
Ryanair er samtidig kommet op på 204 eksemplarer af Boeing 737 AX 8-200 ud af en samlet flåde på 641 fly. Flyene bidrager til passagervæksten, der i 2027 skal nå op på 215 millioner og med sigte på 300 millioner i 2034
Forventer solidt årsresultat
Selvom efterspørgslen fortsat er solid, advarer Michael O’Leary om, at billetprisvæksten i andet halvår bliver vanskeligere at fastholde, da sammenligningsgrundlaget fra sidste år er højt.
”Vi forventer fortsat et solidt årsresultat, men usikkerheden er betydelig,” siger han og peger på risikoen for geopolitiske spændinger, stigende miljøomkostninger og gentagne europæiske ATC-strejker som udfordringer.
Ryanair vurderer, at de strukturelle kapacitetsbegrænsninger i Europa – herunder forsinkelser hos flyproducenter og motorleverandører – vil støtte en gunstig prisudvikling i de kommende år
Relaterede artikler:
Ryanair melder om god start på året
Få hurtig adgang til artiklen
Vælg det abonnement, der passer til dig eller din virksomhed

CHECK-IN.DK Nyt om luftfart


