Ryanair-fly i London Stansted Airport.

Ryanair lukkede 126 ruter

Ryanair åbnede 300 nye ruter det seneste år. Men selskabet lukkede også 126 ruter. Europæiske lavprisselskaber lukker flest ruter.

(LONDON) Åbning af nye ruter får ofte stor opmærksomhed og er med til at markere et luftfartsselskabs styrke i markedet. Men de mest ivrige til at åbne nye ruter, tøver heller ikke med at lukke mange ruter.
Analysefirmaet anna.aero har analyseret 31 lavprisselskaber fra hele verden og selskabernes rutelukninger.
Med åbningen af 300 nye ruter fra august 2011 til august 2012 er irske Ryanair det lavprisselskab i verden, som åbnede suverænt flest nye ruter. Men selskabet lukkede også 126 ruter i de seneste 12 måneder. Så for hver 10 nye Ryanair-ruter, lukker fire andre ruter.
Europæiske lavprisselskaber sidder på de første fem pladser på listen over hvilke lavprisselskaber, som åbner flest ruter. Efter Ryanairs 300 nye ruter følger easyJet med 70 nye ruter de seneste 12 måneder. Spanske Vueling åbnede 55 nye ruter og hos Norwegian blev det til 47 ruteåbninger.
Afprøve muligheder
Europæerne ligger også forrest i feltet, når det kommer til rutelukninger. EasyJet lukkede 24 ruter, Vueling lukkede 20 ruter og Norwegian lukkede 18 ruter.
“En tæt befolket verdensdel med mange forskellige lande betyder, at europæernes rejselyst er stor. Og det giver de europæiske lavprisselskaber gode muligheder for at prøve rutemuligheder af og rykke videre til at afprøve andre muligheder,“ forklarede Ralph Anker, redaktør på anna.aero, da han mandag fremlagde sine analyser for chefer fra lavprisselskaber over hele verden på World Low Cost Airlines Congress i London.
Anna.aero har også set på konkurrencesituationen på de ruter, som lavprisselskaberne vælger at åbne. Og her er der stor forskel på de europæiske og de asiatiske luftfartsselskaber. På alle nye ruter, som fire af Asiens største lavprisselskaber åbnede de seneste 12 måneder, var der allerede andre aktører. Kun 17 procent af Ryanairs 300 nye ruter blev allerede betjent af andre selskaber. Hos andre europæiske selskaber som easyJet, Vueling og Norwegian var der eksisterende selskaber på mellem 40 og 60 procent af de nye ruter.