I 2017 vil Ryanair modtage 15 nye fly.

Ryanair opjusterer indtjening efter færre passagerer

Ryanair flyver færre passagerer, men tjener flere penge på at gøre det. Omsætningen steg 13 procent til 6,3 milliarder kroner i 4. kvartal af 2011 og det irske lavprisflyselskab opjusterer forventningerne til årets resultat med næsten 300 millioner kroner.

Skønt flere og flere passagerer er forudsætningen for lavprisflyselskabernes imponerende vækst, er flere passagerer ikke nødvendigvis ensbetydende med størreindtjening.

Det irske lavprisflyselskab har netop offentliggjortregnskabstal for 4. kvartal af 2011, og det viste færre passagerer, men højere indtjening.

I 4. kvartal af 2011 – der er 3. kvartal i det forskudte regnskabsår hos Ryanair -fløj det irske lavprisflyselskab med 16,7 millioner passagerer. Deter en nedgang på 2 % i forhold til de 17 millioner passagerer, som man transporterede i samme kvartal året før.

Men til trods for faldet i passagerantallet steg omsætningen med 13 % i regnskabsårets 3. kvartal, hvor man omsatte for 844 millioner euro mod 746 millioner euro i samme kvartal året før.

Omsætningen svarer til 6.274 millioner danske kroner.

Enhedsomkostningerne steg 11 % hvilket især skyldtes en stigning på 18 % i brændstofomkostningerne, men da man samtidig forhøjede den gennemsnitlige billetpris med 17 % lykkedes det at skabe bedre indtjening.

I regnskabsårets 3. kvartal var der et overskud efter skat på 14,9 millioner euro – svarende til 110 millioner danske kroner – mod et underskud i samme kvartal året før på knap 77 millioner kroner.

Mildt vintervejr hjælper til

En af årsagerne til det stærkt forbedrede resultat er det milde vintervejr i denne sæson. I 2010 kæmpede man således med mange aflysninger og store omkostninger til de-icing af flyene under det ekstreme europæiske vintervejr sidste år.

Ryanair oplyser samtidig, at overskuddet er højere end forventet, hvilket blandt andet også skyldes, at selskabet valgte at grounde 80 fly i vintertrafikprogrammet fordi efterspørgslen er for lille og brændstofpriserne for høje.

Derfor opjusterer man forventningerne til hele året med 300 millioner kroner, så man nu forventer et overskud på knap 3,6 milliarder kroner i 2011/12.

Ryanair har atter øget indtjeningen på det såkaldteancillary revenue, der eralskens afgifter og tillæg til selve billettens oprindelige pris. Indtægterne fra disse steg 6 % til177 millioner euor eller godt 1,3 milliarder kroner.

“Vores nye ruter og baser har præsteret flot denne vinter,“ siger koncernchef Michael O´Leary og henviser til, at Ryanair åbnerfem nye baser i marts/april 2012. Det er tyske Baden Baden, danskeBillund, spanskePalma samtPaphos på Cypern og Wroclaw i Polen.

Koncernchefen venter, at Ryanair vil åbne yderligere mindst en ny base i løbet af sommeren.

Problemer forude

Ryanair har nydt godt af at kunne hedge sine brændstofpriser, men de høje priser vil slå igennem.

Koncernchefen varsler problemer i 2013, hvor man nu er ved at indgå kontrakter, der på det nuværende niveau vil øge brændstofregningen i regnskabsåret 2013 med 350 millioner euro.

Det giver ifølge Ryanairen betydelig udfordring for selskabets omkostningsniveau.

Ryanairs historie daterer sig tilbage til 1985. I dag har Ryanair over 1.500 daglige flyvninger fra50 baser i 28 lande og 165 destinationer. Flåden består af 283 nye Boeing 737-800 fly. Selskabet har over 8.500 ansatte.

I 2011 gik Ryanair 5 % frem til 76,4 millioner passagerer, men i i 2012 ventes en tilbagegang til omkring 75 millioner passagerer.