I den vintersæsonen 2026/27 vil Ryanair reducere kapaciteten i Bruxelles med en million sæder og fjerne fem fly fra det belgiske marked. Årsagen er utilfredshed med fordoblede passagerafgifter.
Ryanair er kendt for at reagere skarpt og hurtigt, når stater og myndigheder hæver afgifterne eller på anden vis gør det dyrere at operere på specifikke markeder. Denne gang er det Belgien, som Ryanair vil straffe, og der sker ved at skære markant ned på kapaciteten.
Europas største lavprisflyselskab oplyser, at man vil reducere udbuddet fra Bruxelles med en million sæder i vinterprogrammet 26/27. Det svarer til 22 procent af Ryanairs kapacitet i lufthavnen. Ifølge det irske lavprisflyselskab vil man yderligere fjerne 13 ruter fra Charleroi og syv ruter fra Zaventem i den kommende vinter. I lufthavnen i Charleroi vil fem fly fra Ryanairs base blive omdirigeret til andre markeder.
Nedskæringen sker ifølge Ryanair som en direkte konsekvens af, at den belgiske regering har besluttet at fordoble passagerafgiften til 10 euro, svarende til 75 kroner, per afrejsende passager fra 2027. Samtidig har byrådet i Charleroi foreslået at indføre en afgift på tre euro, 22 kroner, for afrejsende fra byens lufthavn.
Belgien er ikke konkurrencedygtig
Ryanair skriver i en pressemeddelelse, at de øgede afgifter betyder, at Belgien slet ikke er konkurrencedygtig sammenlignet med andre EU-markeder som Sverige, Ungarn, Italien og Slovakiet, hvor regeringerne afskaffer luftfartsafgifter for at øge trafik, turisme og arbejdspladser.
”Hvis premierminister De Wever og hans regering virkelig ønsker at støtte Belgiens økonomi, burde de afskaffe denne skadelige luftfartsskat, og ikke fordoble den. Selvom mange andre EU-lande fjerner afgifterne for at hjælpe økonomien, så går Belgien i den modsatte retning. Omkostningerne drives i vejret, og det presser flyselskaber og turisme til andre lande,” siger Jason McGuinness, kommerciel direktør i Ryanair.
Han tilføjer, at Ryanair er parat til at genoverveje beslutningen, hvis regeringen ændrer kurs. Men det haster.
”Siden i morges har to regionale regeringer, en national regering og fem lufthavne i udlandet kontaktet os med forslag om at overtage kapaciteten. Vi er det største flyselskab i Europa og opererer i 40 europæiske lande. De fleste af disse lande ønsker at styrke samarbejdet, fordi de ser luftfarten som en øjeblikkelig økonomisk motor. De vil gerne vokse, men det vil Belgien tydeligvis ikke,” siger Jason McGuinness til det belgiske medie VRT News.
Skærer også i Tyskland
I oktober meddelte Ryanair, at man ville fjerne yderligere 800.000 sæder fra det tyske marked som et resultat af høje afgifter. Nedskæringen i vinterprogrammet kom, efter at Ryanair også reducerede sommerprogrammet fra Tyskland, så lavprisselskabet på et år har skåret to millioner sæder væk. Det irske lavprisselskab har årligt 17 millioner rejsende i Tyskland.
Også Billund Lufthavn blev i foråret offer for Ryanairs handlekraft, da selskabet lukkede sin base og alle ruter per 1. april. Dermed er op mod en million forsvundet fra Danmarks næststørste lufthavn. Lukningen skete med henvisning til en ny dansk passagerafgift og prisstigninger i lufthavnen.
Relaterede artikler:
Ryanair fortsætter nedskæringer i Tyskland

CHECK-IN.DK Nyt om luftfart


