I 2017 vil Ryanair modtage 15 nye fly.

Ryanair tjente 46 kroner per passager

Ryanair fortsatte sin aggressive vækst i 2010/11 med nye ruter, baser og fly og tjente godt 46 kroner på hver eneste af de 72 millioner passagerer sidste år. Det irske lavprisflyselskab forudser konkurser blandt konkurrenterne.

“Jeg tjener kun 11 kroner pr. rejse, jeg sælger, men det bliver jo også til en del, når jeg sælger 1 million rejser om året.“

Sådan udtalte den afdøde danske rejsekonge Simon Spies, og det udsagn kunne passende overtages af lavprisflyselskabernes ukronede konge, Michael O’Leary.

“Vi tjener kun 46,50 krone per passager, men det bliver jo også til en del, når vi flyver med 72 millioner passagerer om året,“ ville det i givet fald lyde.

Det netop offentliggjorte årsregnskab for Ryanair Holdings plc taler nemlig sit eget tydelige sprog om vækst på stort set alle poster.

I regnskabsåret 2010/11, der løb frem til 31. marts tjente Ryanair således 2,9 miliarder kroner efter skat – eller godt 46,50 krone per passager.

Omsætningen steg hele 21 % til € 3,63 milliarder, hvilket svarer til27 milliarder danske kroner.

Samtidig steg antallet af passagerer med 5,6 millioner eller godt 8 % til 72,1 millioner og overskuddet steg 26 % til €401 millioner.

I dette regnestykke udelader Ryanair dog en tabspost på 26 millioner euro som de ekstraordinære omstændigheder vedrørende askeskyen i april 2010 medførte for selskabet. Tager man højde for dette endte overskuddet efter skat på 374,5 millioner euro.

I løbet af regnskabståret tog Ryanair levering af yderligere 40 nye fly så flåden nu består af 272 Boeing 737-800 fly. Samtidig etablerede selskabetnye baser i Barcelona-El Prat, Gran Canaria, Kaunas, Lanzarote, Malta, Seville, Tenerife og Valencia så man nu har i alt 44 baser.

Også for rutenetværket var der tale om en markant fremgang, idet Ryanair etablerede 328 nye ruter og dermed har over 1.300 ruter.

Koncernchefen forudser yderligere konsolidering i branchen som følge af de høje brændstofpriser, der vil bringe nogle flyselskaber til konkursens rand. Dette ser Ryanair som en oplagt mulighed for at vinde yderligere markedsandele idet man mener at have den mest brændstoføkonomiske flyflåde og de laveste enhedsomkostninger.

“Vi forventer at øge vores markedsandel og ekspandere på nye markeder i takt med at de høje brændstofpriser tvinger konkurrenterne til at skære yderligere i deres kapacitet (eller gå konkurs) i den kommende vinter,“ hedder det i årsregnskabet.

For regnskabsåret 2011/12 forventer Ryanair en vækst i passagertallet til over 75 millioner og et resultat på niveau med det netop afsluttede.

Ryanair er luftfartsbranchens frække dreng og selskabets koncernchef, Michael O’Leary,er kendt som en notorisk provokatør, men det irske lavprisflyselskab kan altså noget som de fleste andre luftfartsselskaber må misunde dem: nemlig at skabe profitabel vækst.