Ryanair vil have EU-Domstol på banen

Det kommer til tage mindst to måneder før det kan blive afgjort, om fagbevægelsen kan lave konflikt mod Ryanairs base i CPH. EU-Domstolen bør afgøre, om sagen skal behandles af en dansk eller en irsk domstol, mener Ryanair.

Der kommer sandsynligvis til at gå mindst to måneder før Arbejdsretten kan afgøre, om den danske fagbevægelse kan indlede en lovlig konflikt mod Ryanairs danske aktiviteter.

Det blev resultatet af et møde mellem Ryanair og Flyvebranchens Personale Union (FPU) onsdag eftermiddag i Arbejdsretten i København i striden om en overenskomst for de 10 piloter og 20 kabineansatte, som er en del af Ryanairs nye base i Københavns Lufthavn.

Hører hjemme i irsk domstol
Ryanair argumenterer for, at Arbejdsretten bør spørge EU-Domstolen, om det overhovedet er den danske arbejdsret, der skal behandle sagen, eller om sagen i virkeligheden hører hjemme i en irsk arbejdsdomstol, da Ryanair er et irsk selskab med irsk-indregistrerede fly og irsk driftstilladelse. Det fremgår af det svarskrift, som selskabet og dets advokater fremlagde i Arbejdsretten onsdag og som CHECK-IN.dk er i besiddelse af.

På et nyt møde den 12. maj vil Arbejdsretten bede Ryanair fremlægge sine argumenter for, hvorfor sagen bør sendes til EU-Domstolen, mens FPU skal redegøre for hvorfor de ikke mener, at sagen skal sendes til EU-Domstolen. På et efterfølgende møde vil Arbejdsretten så afgøre, om sagen skal forblive i det danske system eller om EU-Domstolen skal høres.

En effektiv stopper
Hvis Arbejdsretten beslutter at beholde sagen selv i Danmark, så vil den på et tredje møde træffe en afgørelse i selve spørgsmålet om hvorvidt FPU kan lave en lovlig hovedkonflikt mod Ryanair fordi selskabet ikke vil tegne overenskomst. Hvis afgørelsen på det tredje møde falder ud til fordel for FPU, så kan der indledes hovedkonflikt fem dage senere.

En hovedkonflikt, som med det samme vil blive fulgt op af sympatikonflikter fra medlemmer af blandt andet 3F, HK og Dansk Metal. Faggrupper, som vil kunne sætte en effektiv stopper for Ryanairs operationer ind og ud af Københavns Lufthavn.

Blokader og konflikter kan derfor sandsynligvis først komme på tale omkring 1. juni eller senere – mere end to måneder efter at Ryanair åbnede sin base i Københavns Lufthavn, som de gjorde det onsdag morgen.

Hvis Arbejdsretten kommer frem til, at EU-Domstolen bør tage stilling til om sagen skal behandles i Danmark eller Irland, så kan det tage adskillige år at få en afgørelse i EU-domstolen. Først herefter kan selve sagen gå i gang – i Danmark eller Irland.

I mellemtiden kan Ryanair i ro og mag opbygge sin base i Københavns Lufthavn. I sidste uge åbnede selskabet sin første rute til Dublin. I går onsdag fulgte ruter til Warszawa, London og Milano efter. Til september åbner selskabet ruter til Køln, Madrid og Rom. Til oktober åbnes ruter til Bruxelles, Stockholm og Køln. Selskabet har annonceret, at det har planer om at åbne mellem to og fire ruter mere fra Københavns Lufthavn.

300 – 400 fagforeningsfolk var mødt frem for at tage imod Ryanair ved Arbejdsretten onsdag eftermiddag. Foto: Andreas Krog.