Ryanair er dialog med Boeing om at skifte til SKY-interiør på størstedelen af selskabets nye Boeing 737-800, der ankommer i løbet af de næste fem år.
Det er ikke mere end et par måneder siden, at Ryanair luftede muligheden for en række ændringer af luftfartselskabets setup, der blandet andet inkluderede nye kabiner, som skulle være med til at forbedre Ryanairs image i fremtiden. En talsmand for selskabet slog dengang fast, at et interiørskifte kun var på et planlægningsstadie, men sidenhen er der kommet skub i tingene, og ifølge Air Transport World er Ryanair i øjeblikket i dialog med Boeing om at skifte til SKY-interiør på 165 af selskabets kommende Boeing 737-800-fly.
Det irske lavprisselskab vil frem mod år 2022 modtage i alt 385 nye Boeing 737-MAX og 737-800-maskiner, hvor 180 af disse er af sidstnævnte flytype, der i modsætning til MAX-typen ikke har Sky-interiøret som standardudstyr. Alligevel er der dog en god chance for, at størstedelen af disse vil indeholde Boeings egne kabiner.
”Vi kigger på selve flyveoplevelsen, samt indretning af flyet. I forhold til de 180 maskiner som ankommer over de næste fem år, vil 15 af disse ankomme med vores egne kabiner, og 165 af dem kan potentielt komme med Sky-interiør. Vi snakker i øjeblikket med Boeing om dette,” siger Ryanairs salgschef Kenny Jacobs på en kongres for verdens lavprisselskaber i London.
Det såkaldte Boeing SKY-produkt blev lanceret i 2010 med blandt andre Norwegian som første kunder, og findes ifølge Boeing på mere end 85 procent af producentens 3.400 737-800 ordrer. Interiøret omfatter udover en simuleret blå LED lys-himmel, også større vinduer, mere benplads, samt mere runde og bløde kurver, der skal bidrage til en følelse af større rummelighed i kabinen.
Vil forbedre nuværende kabiner
Det er ikke kun interiøret på Ryanairs kommende fly, der skal forbedres. Lavprisselskabet kigger således i øjeblikket også på mulighederne for at ændre på kabineindretningen i flere af selskabets nuværende fly. Air Transport World mener at vide, at dette blandt andet omfatter en forbedring af toiletter, passagersæder, samt stilændring af kabinernes loft og skillevægge mellem de forskellige klasser.
Kenny Jacobs vil dog ikke ud med, om forbedringerne også vil betyde et farvel til den velkendte skrigende gule farve i Ryanairs kabiner.
”Nogle medier bliver ved med at spørge mig, om vi fjerner den skrigende gule farve. Jeg har endnu ikke mødt nogle, som ikke flyver med Ryanair, fordi de ikke kan lide den gule farve, men vi kigger i øjeblikket på at gøre atmosfæren ombord på flyet mere tilfredsstillende, siger salgschefen.